DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Hírösszefoglaló

Norris, Verstappen, Sainz: a nap F1-es hírei

Egy cikkbe foglaltuk, hogy mit érdemes tudni az F1-es Olasz Nagydíj pénteki napjáról: hírek, nyilatkozatok, érdekességek a Formula.hu összegzésében.

 

Norris zárta az élen a pénteket az Olasz Nagydíjon

Lando Norris és a McLaren elsőségével zárult a Formula-1-es Olasz Nagydíj második szabadedzése, amely viszont rendkívül szoros élbolyt hozott, hiszen a ferraris Charles Leclerc és a williamses Carlos Sainz is egy tizeden belül zárt hozzá képest. Oscar Piastri a negyedik helyen Lewis Hamilton és Max Verstappen előtt, de még a tizedik George Russell is négy tizeden belül.

A szabadedzés beszámolója és végeredménye itt olvasható, az első szabadedzésen pedig még a két Ferrari volt a leggyorsabb és Lewis Hamilton zárt az élen, ennek beszámolóját ezen a linken találjátok!

 

Norris szerint itt mindig szorosabb a helyzet, Piastri bizakodó

Ugyan az élen zárta a pénteki napot Lando Norris, és magabiztos előnyben volt Oscar Piastrival szemben, de a rivális csapatok meglehetősen közel kerültek a McLarenhez – erre mutatott rá a wokingiak brit pilótája is az események után.

„Pont az ellenkezője a leszorítóerő szintje itt, mint Zandvoortban, ahol könnyedén a leggyorsabbak voltunk, csodálatos volt minden. Itt pont az ellenkezője történik” – mondta Norris az F1 csatornájának.

„Ez nem meglepő, valószínűleg éppen erre számítottunk, ilyesmi képre. De én azt gondolom, hogy nem teljesítünk azon a szinten az ilyen alacsony leszorítóerős pályákon, mint a nagy leszorítóerővel bíró hétvégéken. A riválisok felzárkóznak, a csata szorosabb, a mi életünk nehezebb” – magyarázta.

f1-mclaren-norris-monza



Piastri viszont a lemaradása ellenére pozitív: „Jó nap volt a mai. Nem vettem részt az első szabadedzésen, úgyhogy némileg fel kellett zárkóznom a második szabadedzésen, de úgy érzem, egyből elkaptam a fonalat. Elég jónak tűnt az autó. Csak egy kicsit rosszul sikerült a beállítás a lágy gumin, de a második gyorsköröm így is elég erősnek érződött annak függvényében, hogy az már az adott gumiszett második köre volt.”

„Jól éreztem magam. Azt hiszem, az volt egy kis meglepetés, hogy ki van ott a meccsben. A Williams mindkét edzésen erősnek tűnt – meglátjuk, még holnap is azok lesznek-e. Úgy vélem, szoros hétvége lesz ez.”

 

Győzelmi esélyt szimatol a Red Bull – hacsak…

Elégedett a pénteki nappal Max Verstappen, Helmut Marko pedig egyenesen abban bízik, hogy akár a győzelemért is harcba szállhatnak a Formula-1-es Olasz Nagydíj – igaz, attól azért még tart, hogy esetleg a McLaren szintet léphet szombatra.

A regnáló F1-es világbajnokon érezhető is volt a bizakodás a nap végi nyilatkozata során: „Eléggé jó pénteket zártunk. Kicsit versenyképesebbek voltunk, és viszonylag elégedett vagyok az autóval. Alattomosak voltak a mai edzések, sok autó leszaladt a pályáról, felszórva azt kaviccsal, de összességében erős péntekünk volt.”

Marko pedig így fogalmazott: „Reméljük, hogy néhányakkal együtt a győzelemért csatázhatunk. Hacsak a McLaren elő nem áll valami extrával holnap…” – mondta, hozzátéve, hogy a lágy gumikon való kigyorsításokon kell javítaniuk.

 

Mitől és mennyire jó Monzában a Williams?

A Williams volt a pénteki nap legnagyobb meglepetése Monzában: Carlos Sainz különösen elemében volt, mindkét szabadedzésen a top háromban zárt, de Alex Albon is ott volt az élmezőnyben. Érdekes módon a spanyol pilóta ennek ellenére úgy érezte, hogy bőven van még min javítaniuk.

„A köridő és a teljesítmény szempontjából biztató volt a nap, szerintem jó alapbeállítással kezdtünk, jó volt az autó egyensúlya, és megfelelő köröket futottunk” – fogalmazott a nap végén Sainz.

„Viszont az önbizalom terén még nem vagyok 100%-os. Szenvedtem kicsit a Parabolicában és az Ascari elején is, hogy bedobjam az autót és ott is tartsam az íven. Eléggé más érzés ezt az autót vezetni itt, mint a Ferrarit, minden körben próbáltam tanulni és alkalmazkodni” – magyarázta.

„De a tempó biztató, ahogy mondtam is, most az a lényeg, hogy már az első körtől magabiztosabban érezzem magam benne, amikor felrakom az új gumit, és egy-két kanyarban van még lemaradásom. De összességében jó a tempó.”

 

„Pontosan olyan, mint amilyennek elképzeltem – sőt, még jobb is!” – Hamilton

Hihetetlen, lenyűgöző, csodálatos: csak záporoztak az ilyen és ehhez hasonló jelzők Lewis Hamiltontól azok után, hogy először vezethetett egy F1-es Ferrarit a Scuderia hazai nagydíján, Monzában. Ráadásul nem is akárhogy, hiszen az első szabadedzésen a leggyorsabbnak bizonyult, és késő délután is ötödik lett, két tizeden belüli hátránnyal.

„Az első edzés jól ment, igazán erősnek érződött, aztán a másodikra változtattunk néhány dolgot az autón, de kicsit rosszabb lett tőle. A jó hír, hogy vissza tudunk térni az előzőhöz” – tért rá a pályán történtek értékelésére a 40 éves versenyző. Sok pozitívumot vihetünk magunkkal a mai napról, és dolgozni fogunk éjszaka. Remélem, holnap jobbak lehetünk.”

 

Nem tépázta meg Antonelli önbizalmát az újabb hiba

Az F1-es Olasz Nagydíj péntekjén is folytatódott Andrea Kimi Antonelli rossz sorozata: a második szabadedzésen a Lesmo 2-es kanyarban beleforgott a sóderágyba, amely miatt egyfelől piros zászlóval félbeszakították a tréninget, másfelől számára kiesett nagyjából 50 percnyi gyakorlás.

Az így az eredménylistán csak 19. helyen záró hazai pilóta ennek ellenére is bizakodó a folytatást illetően – így nyilatkozott a nap végén a hibájáról és az edzéseiről az újonc az F1 TV kamerái előtt:

„Egyszerűen csak kissé túl keményen nyomtam a tapadásért abban a pillanatban. Kár volt érte. Jól alakult a nap addig: jól sikerült az első szabadedzés, és a második eleje is erősnek tűnt. Így is nagy az önbizalmam, csak nyilván holnap kicsit eltérő programot kell majd végrehajtanom. Igyekszünk mindenre felkészülni.”

„Meglehetősen magabiztosnak éreztem magam előtte” – tette hozzá Antonelli. „Jó irányba haladtunk a beállításokkal. Nyilvánvalóan kár, hogy ezzel köröket buktunk, de a magam részéről igyekszem felkészülni és a lehető legjobb munkát végezni szombaton.”

 

„Őrültség lenne hinni, hogy a Mercedes szintjén leszünk” – Red Bull

Őrültség lenne azt várni, hogy a Red Bull első F1-es motorja rögtön a Mercedes és a Ferrari szintjén lesz – vallotta be Laurent Mekies Monzában.

„Nem becsüljük alá, hogy ezek a srácok már 90 éve vagy valami ilyesmi óta csinálják ezt, ezért butaság lenne a mi részünkről azt gondolni, hogy idejövünk, és rögtön az elejétől fogva a Ferrari vagy a Mercedes szintjén leszünk” - ismerte el. 

„Biztosan egy kemény munkával teli évre számítunk, sok álmatlan éjszakával, hogy elérjük a megfelelő szintet, de ez egy olyan kihívás, amelyet nagyon is Red Bull-os kihívásnak érezzük. És ezt imádjuk.” 

 

Hivatalos: Monacóban további négy évig lesz F1

Az Olasz Nagydíj helyszínén, Monzában jelentette be az F1, hogy hosszabbít a versenynaptár egyik ékkövével, Monacóval. Az új szerződés értelmében 2035-ig biztosan megrendezik a hercegségbeli versenyt.

 

Emiatt esett ki Norris Zandvoortban – talán még menthető az erőforrás

A csütörtöki sajtónapon fény derült rá, mi okozta a vb-pontverseny második helyén álló Norris drámai kiesését Zandvoortban.

„Rengeteg, már önmagában is bonyolult dolognak kellett összejönnie ehhez a hibához. A csapat számára ennek a felderítése viszonylag egyszerű folyamat volt. Az egyik alkatrész megsérült, de tudjuk, hogyan javítsunk rajta” – kezdte Norris.

„Ezt az alkatrészt erősebbre kell csinálnunk a jövőben. Az F1 mindig is arról szólt, hogy az autó alkatrészei könnyebbek, de mégis erősebbek legyenek. Ez most nyilván egy igazán minimális súlytöbblettel jár majd számunkra, de ez a köridőnkön alig-alig fog meglátszódni.”

Mint kiderült, Norris autójában az egyik olajcső lyukadt ki, nem pedig motorhiba okozta a nullázást, így némi üröm az örömben, hogy a Mercedes erőforrása jó eséllyel megmenthető még. 

 

Jos Verstappen leidiótázta Perez édesapját

Keményen válaszolt Antonio Pereznek Jos Verstappen: Sergio Perez édesapja nemrég azt mondta, hogy ha a fia ugyanolyan autót kapott volna a Red Bullnál, mint Max Verstappen, akkor ő is világbajnok lenne már. A holland a közösségi médiában válaszolt:

„Micsoda egy idióta az…” – fogalmazott. „Mindig ugyanolyan autót kapott, csak nyomni kell a gázt.” 

 

Ricciardo megerősítette a visszavonulását, a Ford Racing nagykövete lett

Daniel Ricciardo a Ford Racing márkanagykövete lesz, azon belül is kifejezetten a Raptor típust fogja népszerűsíteni az ausztrál, aki egyúttal azt is bejelentette, hogy a versenyzői napjait már maga mögött hagyta, így valószínűleg már aligha láthatjuk őt versenyautó volánja mögött.

 

Hivatalos: Steinerék felvásárolták a Tech3 MotoGP-csapatát

A Katalán GP péntekjén rendhagyó sajtótájékoztatón jelentették be, amit már hosszú hónapok óta pletykáltak: egy Günther Steiner vezette konzorcium veszi át a Tech3 alakulatát. A Haas korábbi F1-es csapatfőnöke 2026 elejétől veszi át az évtizedek óta fennálló gárdát, az idei szezont továbbra is Herve Poncharal irányítja majd az istállót – ő egyébként jövőre is marad tanácsadóként a csapat kötelékeiben.

Steiner lesz a Tech3 vezérigazgatója, a többek között korábban túraautó-világbajnoki istállót is irányító Richard Coleman pedig majd az új csapatvezető a Tech3-nél.

 

MotoGP: Kettős KTM-vezetés pénteken Barcelonában, Bagnaia csak a 21.

Két héttel a Balaton Park-i Magyar Nagydíj után a Katalán GP-vel folytatódik a MotoGP szezonja Barcelonában. A pénteki edzések pedig a KTM sikerét hozták: a délelőtti tét nélküli gyakorláson Pedro Acosta volt a leggyorsabb, míg délután be kellett érnie a második hellyel, miután az 1:38,141-es új körrekord révén egy tizeddel megelőzte őt gyári kollégája, Brad Binder. Ráadásként a top 10-ben ott volt még a hajrában bukó Enea Bastianini is a hatodik helyen az osztrákok motorjával.

Binder és Acosta mögött a Marquez testvérek következtek Alex, Marc sorrendben, azaz a vb-éllovas negyedikként zárta a napot. Marco Bezzecchi az ötödik az Apriliával, míg a top 10-ben feltűnt még Franco Morbidelli, a hondás Johann Zarco és Luca Marini, valamint Ai Ogura is. Yamaha viszont nem fért a Q2-es helyekre, de csalódáskeltőn kezdett Jorge Martin és főleg Francesco Bagnaia is: a gyári ducatis mindössze a 21. időt motorozta péntek délután.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: