Norris a pole-ban az F1-es Ausztrál Nagydíjon
Lando Norris szerezte meg a pole pozíciót a Formula–1-es Ausztrál Nagydíj időmérő edzésén, mindössze nyolc századmásodperccel megelőzve csapattársát, Oscar Piastrit. A McLarenek dominanciáját mutatja, hogy a harmadik helyen végző címvédő, Max Verstappen is közel négy tizedmásodperces hátrányban volt hozzájuk képest.
A Mercedes pilótája, George Russell a negyedik helyet szerezte meg, míg a Ferrari versenyzői, Charles Leclerc és Lewis Hamilton a hetedik és nyolcadik helyen zártak, küzdve a tempóval és a gumikezeléssel az Albert Parkban. Ki kell emelni Alex Albon és Yuki Tsunoda teljesítményét, akik megelőzték a Ferrarikat, és a harmadik sorba kvalifikáltak.
Vihar, eső, szél és hideg várható a nagydíjra
Továbbra is komoly aggodalmat jelent az F1-es Ausztrál Nagydíjjal kapcsolatban a vasárnapra jósolt eső, ami a nagydíj megrendezését is veszélybe sodorhatja, éppen ezért a nagydíj kezdési időpontját is módosíthatják – a tervezett időpont helyi idő szerint 15, azaz magyar idő szerint hajnali 5 óra.
A friss előrejelzések szerint már reggel nyolckor viharok érkeznek a pályára, az eső délelőtt sem hagy alább, a hőmérséklet pedig folyamatosan csökkenni fog. A reggel nyolcra jósolt 23 fokhoz képest a rajtnál már csak 14 fok várható, a szél pedig erősödni fog – összesen 20 milliméter esőt jósolnak vasárnapra.
Norris: Elképesztően gyors az autónk
Lando Norris az időmérő után úgy nyilatkozott, hogy jó esélyekkel indulnak a vasárnapi futamgyőzelemért, az MCL39-es erős formában kezdi a szezont – ám Max Verstappen mindig okozhat meglepetéseket, míg csapattársa, Oscar Piastri örül az első sornak és a jó kezdésnek, de hagyott az utolsó körében, és lehet, hogy ezen múlt a pole a számára.
A harmadik helyre kvalifikáló Max Verstappen a pénteki problémák után elégedetten értékelt, bár kiemelte, hogy jelentős volt a lemaradásuk a két McLarenhez képest – szűk négy tizedmásodpercet kapott a pole-pozíciót megszerző Lando Norristól. „Mindegy, hogy esős vagy száraz lesz, nyilván az esőben történhetnek őrült dolgok, főleg itt” – mondta a várható időjárásról. Christian Horner elmondása szerint Verstappen esős képességeiben bízik, az ő nyilatkozata itt olvasható.
„Sok a potenciál” a Ferrariban
Hetedikként zárta a 2025-ös szezon első időmérőjét Charles Leclerc, aki ennek ellenére igyekezett pozitív maradni: „Nagyon hosszú évünk lesz, ebben az autóban pedig sok potenciál van. Jelenleg nem sikerült a jó tartományba hoznunk, de meg fogjuk találni a megfelelő paramétereket” – mondta a monacói, míg új csapattársa, Lewis Hamilton úgy nyilatkozott, hogy el tudja fogadni a bő kéttizedes hátrányt, amivel kapott a csapattal hetedik évét kezdő csapattárstól.
Persze a negyedik rajtsor ettől függetlenül mindenképpen csalódás, amit az is alátámaszt, hogy a riválisok is többet vártak az olaszoktól – Lando Norris például így nyilatkozott róluk az időmérő után: „Többre számítottam tőlük, olyan gyorsak voltak egész hétvégén, mint mi. Egyértelműen úgy jöttünk az időmérőre, hogy harcra számítottunk a Ferrarival, és bár Max sem volt messze, ahogy ő is elmondta, kicsit meglepte, hogy ilyen elöl van. Azt hiszem, többet vártunk a Ferraritól.”
A Formula+ rovat cikkében azzal foglalkoztunk, milyen apró különbségekből állt össze a bő két tizedes különbség, amivel Charles Leclerc felülmúlta Lewis Hamiltont.
Sérült padló miatt esett ki a Q1-ben Antonelli
Andrea Kimi Antonelli a Q1 zömében a kiesés közelében állt, és bár a hajrában felugrott a tizedik helyre, ez nem volt elegendő a továbbjutásra, éppen egy másik bemutatkozó versenyző, a sauberes Gabriel Bortoleto tolta le a 15. pozícióból. Nem sokkal korábban a visszajátszások mutattak rá arra, hogy a Mercedes nem volt tökéletes: az autó alján valami folyamatosan szikrázott, mintha a padlólemez megsérült volna, vagy valami beszorult volna a W16 alá. A Mercedes rövidesen megerősítette, a padló kiugró, első része, „előkéje” sérült meg.
Csapattársa, George Russell viszont remek időmérőt futott, s a második rajtsorba kvalifikálta autóját. A brit versenyző úgy véli, a szezon voltaképpen eldőlt, akkora előnye van a McLarennek: „Akkora előnyük van, hogy le is állhatnának a fejlesztéssel és teljes mértékben 26-ra állhatnának át, mivel ekkora különbséget nehéz ledolgozni. A Red Bull nagy előnnyel kezdte az előző szezont mindenki előtt, de nem hiszem, hogy fejlesztésben előzték volna meg őket a többiek, hanem egyes alkatrészek miatt estek hátra, vagy mondjuk úgy, egyes dolgok tisztázása miatt. Ha valakinek hat tized előnye van a szezon kezdetén, azt a hat tizedet senki nem fogja ledolgozni egy év alatt.”
Lawson csalódást keltett, Bearman nem futott kört
Nem Antonelli volt az egyetlen újonc, aki kiesett a Q1-ben. Oliver Bearman váltóhiba miatt nem is tudott gyorskört futni, miután a szabadedzésen péntek után ismét hibázott. Szintén első F1-es szezonnyitóján vett részt Liam Lawson, akinek dolgát az nehezítette, hogy a 3. szabadedzést ki kellett hagynia turbóproblémák miatt, de elsősorban nem ezt, hanem utolsó gyorskörén elkövetett „ostoba” hibáját tette felelőssé a Q1-es kiesésért.
Ott volt viszont a Q2-ben az autó miatt előzetesen nem ide várt Gabriel Bortoleto a Sauberrel, valamint a Jack Doohan, Isack Hadjar kettős, akiktől a sportág közvéleménye összességében a legkevesebbet várta az újoncok közül. A Q3-ig már egyikük sem jutott el, amihez talán Jack Doohan járt a legközelebb, azonban Lewis Hamilton megpördülése miatt nem tudta végignyomni ígéretesnek tűnő utolsó körét, így kénytelen volt beérni a 14. rajthellyel.
Az öt újonc, valamint Lawson teljesítményével részletesen a Formula+ rovatban ide kattintva elérhető cikkben foglakoztunk.
A csapatrádióban szabad káromkodni
Az FIA a szezonnyitó F1-es Ausztrál Nagydíj előtt tisztázta, a versenyzők milyen szituációban kaphatnak pénz- (és adott esetben súlyosabb) büntetést káromkodásért a januárban bevezetett új „szankciós lista” alapján. Sajtóbeszámolók szerint a szövetség közlése értemében a tiltás a sajtótájékoztatókra és a televíziós interjúkra vonatkozik, a csapatrádiós üzenetekre viszont nem – kivéve abban az esetben, ha kimondottan a sportfelügyelőket vagy más tisztviselőket (például a versenyigazgatót) támadja a versenyző az adott megnyilatkozással.
A McLaren az úr, de mi lesz az esőben?
Ezúttal is a melbourne-i paddockból jelentkezett a hosszúra nyúló szombati nap végén utazó tudósítónk, Mészáros Sándor, aki olvasóink, illetve nézőink kérdéseire is reagált. A videó megtekinthető a YouTube-csatornánkon ezen a linken, vagy az alábbi képre kattintva!
Dupla Marquez-dupla Argentínában
Termasban is kisajátították az első két rajthelyet a Marquez testvérek, a fő szenzációt viszont az LCR francia versenyzője, Johann Zarco szállította a MotoGP időmérőjénm aki az első sorba kvalifikált. Magán a sprinten megismétlődött a thaiföldi dobogó: Marc Marquez nyerte a sprintet öccse, Alex és Francesco Bagnaia előtt – míg Zarco negyedik lett. A sprint beszámolója itt olvasható.