DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Gokart

MHH Kart Team csapatélet: Balu a szerelő/tanítómester

Három éve oszlopos tagja az MHH Kart Teamnek Németh Balázs, közismertebb nevén Balu, aki a tízéves Krózser Menyhért szerelője és tanítója is egyben. Kicsit olyan a kapcsolatuk, mint a Forma—1-es versenyzőknek a mérnökével. Vagyis még annál is szorosabb.

Nem ritka, de nem is túl gyakori a gokartsportban, hogy a szerelő nem csak a gokart műszaki felkészítésével foglalkozik, hanem versenyzői coach, tanár és barát is egyben. Balu ilyen.

„Szerelőként a legfontosabb feladatom a gokart felkészítése, beállítása és versenyhétvégéken előforduló hibák kijavítása — meséli. — Mivel én is versenyeztem ezért látom, hogy mi történik a pályán, akinél van rá igény, azt a versenyzőt tanítani is tudom.“

IMG_5565_1067X800



A gyerekek tanítása nem egyszerű feladat, nincs mindenkire érvényesíthető recept, leginkább a versenyző személyiségét kell kiismerni.

„Menyával három éve dolgozom együtt, de már az első versenyen megvolt köztünk az összhang. Nagyon tehetségesnek tartom, de ennél sokkal fontosabb, hogy tanulni akar, ha elmondok neki valamit, azt többnyire meg tudja csinálni. Az is beszédes, hogy akár edzésen, akár versenyen figyeli, hogy mit mutatok neki a pálya széléről. Ez sem jellemző mindenkire a korosztályában.“

A tanítás a téli tesztek alatt kezdődik, amikor szabadabban mozoghat a szerelő/tanár, akár a pályára is bemehet.

„Szeretem a pályát lépésről lépésre felépíteni a gyerekekkel, mindig csak egy részére koncentrálni, hogy a figyelmét ne ossza meg nagyon. Mindig van nálam pályarajz, amin megmutatom neki az ideális ívet és lerajzolom rá azt is, hogy ő hol megy. A fékpontok gyakorlására ilyenkor be is szoktam menni a pálya szélére és megbeszéljük, ott fékez, ahol állok.

IMG_5841_1067X800

Eleinte nehéz átlépni az emberben lévő természetes félelemérzetet. Nem olyan könnyű a gokartot a kanyarban kiengedni a fehér vonalig. Az is egy visszatérő hiba, hogy önkéntelenül is elemeli a versenyző a lábát a gázról. Ezt ő maga észre sem veszi. Erre jó a kamera vagy a telemetria, ha ott meg tudod mutatni neki, hogy látod, itt vetted el, akkor elhiszi.

Ha ezek az alapok megvannak, akkor meg kell tanulni a kanyar felépítését, ami három részből áll: az első a fékezés, a második amikor elfordítod a gokartot és eléred a kanyar csúcspontját, a harmadik pedig a kigyorsítás. Ez így elmondva logikus, de ha az első kettőt nem csinálod meg rendesen, akkor nem tudsz kigyorsítani sem. Ha a kanyar felépítését megtanulja egy versenyző, akkor az új pályákat is könnyebben dolgozza fel.“

Balu 2006 és 2011 között maga is versenyzett Mini Maxban és Juniorban is. 2010-ben magyar bajnok lett. A gokart szerelést úgy tanulta meg, hogy édesapja nem tudta minden versenyre elkísérni, így akkor saját magának kellett szerelnie.

„2011-ben hagytam abba a versenyzést, akkor már szereltem más versenyeken, hogy kiegészítsem a költségvetésemet. A versenyzői pályafutásom után nagyon hiányzott volna maga a közeg, a társaság, ezért is lettem szerelő. Szerencsés vagyok, mert a munkám egyben a hobbim is. Ha pedig látom, hogy egy gyerek, akinek én készítettem fel a gokartját, én tanítottam versenyezni, sikereket ér el és boldog arccal áll a dobogón, az nekem is hatalmas öröm.“

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: