DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula-E

A Formula-E vonzza az élen állók ütközéseit

Még csak alig több mint négy éve létezik a sorozat, de máris annyi kontaktot láttunk verseny közben az élen haladó két pilóta között, hogy más szériákból csak évtizedek alatt gyűjthetnénk össze ennyit.

A Formula-E legutóbbi futamán, a Marrakesh ePrix-n a két BMW dobta el magától a kettős vezetést egy ütközésbe torkolló csata végén, ez adta az apropót, hogy összegyűjtsük a sorozat négy ikonikus élen történt csattanását, amelyek között van, ami szerencsésen, és van, ami óriási botránnyal ért véget. Mi az oka annak, hogy viszonylag gyakran látunk ütközést az első helyért csatázó két pilóta között, akik ráadásul olykor csapattársak? A szűkös utcai pályák és az autók közötti csekély teljesítménykülönbség biztosan ott vannak a fő okok között, de néha egyszerűen egy meggondolatlan döntés váltja ki az egészet...

 

2014, Peking ePrix, Nicolas Prost és Nick Heidfeld

Az FE történetének legelső versenye hírverés szempontjából nem is alakulhatott volna tökéletesebben. Sok sorozat hiába vágyik akkora drámára, hogy az élen álló két autó a futam legutolsó kanyarjában üsse ki egymást, a győzelmet pedig egy nevető harmadik arassa le, ám az elektromos szériában ez a forgatókönyv már a nyitóversenyen lezajlott. Kellett persze hozzá Nico Prost, aki egészen addig őrizte a vezetést, míg az utolsó kanyar előtt Nick Heidfeld belülről mellé húzódva meg nem próbálta őt kifékezni. A manővere jó eséllyel sikerrel járt volna, a francia azonban egy hirtelen döntéstől vezérelve ráhúzta az autót, így Heidfeld irányíthatatlan Venturija a kerékvetőn megugorva a levegőbe repült, a győzelmet pedig Lucas di Grassi aratta le.

 

2016, London ePrix, Sebastien Buemi és Lucas di Grassi

A második szezon utolsó futamán a két bajnokesélyes bizonyította, hogy lehet nagyobb és abszurdabb drámát kreálni annál, mint amikor a két élen álló az utolsó kanyarban ütközik. Di Grassi a rajt után rohant bele hátulról az élen haladó Buemibe, a pontegyenlőséggel a tabella élén álló két bajnokaspiráns így egyaránt a bukótérbe kötött ki. Ezzel viszont még nem volt vége: visszaporoszkáltak valahogy a bokszba, hogy a másik autójuk összes energiáját a leggyorsabb kör megfutására fordítsák, s az azért járó pontokkal szerezzék meg a bajnoki címet. Bueminek sikerült.

 

2018, Santiago ePrix, Jean-Eric Vergne és André Lotterer

Az egyetlen eset, amit megúsztak az érintettek. Ez volt az első futam, amelyen az újonc Lotterer lendületbe jött, és az élen csapattársa megtámadásától sem ódzkodott. Egy elfékezés során azonban hátulról megtorpedózta Vergne-t, és métereken át tolta őt maga előtt a kanyarhoz közeledve, végül azonban csodával határos módon mindketten el tudtak fordulni és behúzták a sorozat első kettős győzelmét.

 

2019, Marrakesh ePrix, Antonio Felix da Costa és Alexander Sims

Kicsit hasonló volt az alapfelállás a BMW-nél, mint az egy évvel korábbi Techeetah-esetben. Az újonc Sims először találta magát az élmezőnyben, és miután körökön át gyorsabb volt da Costánál, kívülről megpróbálkozott az előzéssel. Mindketten elfékezték magukat, de a portugál volt az, aki nem tudott befordulni, ezzel kiejtve magát és visszavetve csapattársát is, így végül ő vállalta magára a felelősséget.

 

Ezen a hétvégén Chile fővárosában, de egy teljesen új pályán folytatódik a Formula-E az ötödik szezon harmadik versenyével. És itt teljesen indokolt feltenni a kérdést, ami más versenysorozatok esetében puszta szenzációhajhászásnak tűnne: vajon ezúttal összeütközik-e egymással az élen álló kettős?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: