Ez az eddigi legnagyobb, a Formula E sorozatához köthető innováció. A versenysorozat 2014-es elindítása óta most először válik lehetővé, hogy a 2018/2019-es szezon versenyein egy futamot egy autóval teljesítsenek a versenyzők. Mivel az akkumulátorok kapacitása végigbírja a teljes 45 perces versenytávot, így a verseny közbeni kötelező autócserét sikerült kiiktatni. Ez nagyszerű bizonyíték arra, hogy a motorsport - különösen a Formula E sorozat - hogy fejlődik az innovációk és a technológiai újdonságok révén.
Az Audi e-tron FE05 versenyautóval az Audi alaposan felkészült az új műszaki és stratégiai kihívásokra. Különösen igaz ez az Audi e-tron FE05 szívének kulcsfontosságú alkatrészeire, így például a hajtásláncra, amely magában foglalja a motort, az invertert, a sebességváltót, a hátsó felfüggesztés elemeit és a megfelelő szoftvereket. Míg az autó többi része egyforma minden csapatnál, a gyártók a hajtáslánc esetében bizonyíthatják műszaki szakértelmüket. A tisztán elektromos autók versenyét bonyolító sorozat negyedik szezonja során - amely nem mellesleg az Audi Sport ABT Schaeffler csapat bajnoki címével zárult New Yorkban július közepén - az Audi e-tron FE04 gyakran bizonyult a leghatékonyabb versenyautónak. Utódja ennek a győztes modellnek a továbbfejlesztett változata.
Az Audi Schaeffler MGU03 névre hallgató motor-generátor egységet közösen fejlesztette ki az Audi és műszaki partnere, a Schaeffler vállalat. A mérnökök különösen nagy hangsúlyt fektettek a hatékonyságra és az eredményesség további növelésére. „Megtartottuk az egysebességes alapkoncepciót, ezzel együtt viszont részleteiben finomítottuk és újragyártottuk az egyes elemeket.” - nyilatkozta Tristan Summerscale, a Fomula E projektvezetője az Audinál. A hajtáslánc elemeinek 95 százaléka új és a mérnökök tíz százalékot tudtak lefaragni az autó súlyából.
Summerscale és csapata 2017. közepén, az előző szezon rajtjánál kezdett neki az Audi e-tron FE05 fejlesztésének. 2018 júliusának végére a Fédération Internationale de l’Automobile (Nemzetközi Automobil Szövetség - FIA) homologizációja is megtörtént, ezután további változtatásokra nincs mód, mindössze a szoftver korszerűsítése lehetséges a szezon során. Az összes versenyző részvételével zajló közös tesztelésre október közepén Valenciában (Spanyolország) kerül majd sor. Ezt követően a versenyautókat és a felszerelést Szaúd-Arábiába szállítják.
A Formula E sorozat ötödik szezonjára az időmérő során megengedett legnagyobb motorteljesítmény 250 kW (340 LE). A verseny során ezt a teljesítményt 200 kW-ban (272 LE) korlátozzák. Újdonság az úgynevezett aktivációs zóna. Amikor a pilóta a pálya meghatározott szakaszára érkezik, akkor egy magasabb, 225 kW (306 LE) teljesítményű üzemmódra kapcsolhat. A Formula E rajongók továbbra is támogathatják kedvenc versenyzőjüket online a „FanBoost” alkalmazáson keresztül leadott szavazatukkal, amely a legtöbb voksot begyűjtó pilótáknak egy átmeneti, 250 kW (340 LE) teljesítménynövekedést jelent.
Mindegyik Formula E csapat egy egyforma McLaren akkumulátorból nyeri az energiát, amelynek súlya 374 kilogramm. A lítiumion akkumulátor a pilótaülés és a hajtáslánc között kapott helyet, kapacitása 52 kWh és 45 perc alatt lehet feltölteni. Az ötödik szezon teljesen új fejlesztése a „Brake-by-Wire” rendszer. Ennek köszönhetően a fékegyensúly mindig optimálisan kerül elosztásra, a fékenergia visszanyerése pedig még hatékonyabban történik.
A Forma-1 sorozathoz hasonlóan a versenyzők itt is egy szénszálas monocoque-ban foglalnak helyet, amelyet a FIA biztonsági előírásainak megfelelően fejlesztettek ki. Az autó elején, hátsó és oldalsó részén található CFRP szénszálas ütközési zónák maximális biztonságot garantálnak. Új elemként - a Forma-1 sorozathoz hasonlóan - itt is megjelenik a pilótafülke felett a halo rendszer, amely a versenyző fejét hivatott védeni. A Formula E sorozat versenyautóinak minimális súlya 900 kilogramm (pilótával együtt). Az elektromos versenyautó álló helyzetből 100 km/órás tempóra 3,1 másodperc alatt gyorsít fel, maximális sebessége pedig körülbelül 240 km/óra. Fontos megemlíteni, hogy az Audi e-tron FE05 új generációja hátsó szárny nélkül érkezik, ami ritkaság a motorsportban. A hátsó szárny helyett ugyanis a leszorító erőt itt egy nagyméretű, a versenyautó hátsó részén található diffúzor biztosítja. Az első tesztvezetéseket követő rajongói reakciók szerint az autó futurisztikus megjelenését a „Batmobil”, a „Star Wars” és egy űrhajó ihlette. „Amikor a többi autóval együtt kikanyarodok a pályára, úgy érzem magam, mintha egy sci-fi filmbe csöppentem volna” - nyilatkozta Daniel Abt. „Az elődjéhez képest az új modellnek lényegesen agresszívebb a megjelenése.”
Tizenkét városban tizenhárom verseny szerepel az elektromos versenyautók ötödik szezonjának naptárjában. A Rijád Ad Diriyah városrészében rendezett nyitó fordulótól egészen a 2019. júliusában megrendezésre kerülő két futamos New York-i fináléig a sorozat ellátogat Marrakesh (Marokkó), Mexikóváros (Mexikó), Hongkong (Kína), Róma (Olaszország), Párizs (Franciaország), Monaco és Berlin (Németország) városaiba is. Minden verseny 45 perc és még egy kör hosszú, legtöbbjük pedig belvárosi utcai pályán zajlik majd.
Az Audi gyári csapata mellett - most először - a brit Virgin Racing alakulata is Audi e-tron FE05 versenyautókkal vág neki a 2018/2019-es szezonnak. Ez az ötödik évad új partneri együttműködése, amely az egészséges versengés mellett mindkét csapat számára a teljesítményszint folyamatos növekedését hozhatja.
Az Audi Sport ABT Schaeffler csapata a Formula E sorozat alapító tagja, amely Daniel Abt és Lucas di Grassi pilótákkal áll rajthoz már az első pillanattól kezdve. A brazil versenyző a harmadik (2016/2017) szezonban megszerezte a pilóták között a bajnoki címet, míg a 2017/2018-as évadban di Grassi a második, míg Abt az ötödik helyen zárt.