DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Formula-E

A Formula-E új autói már elérik a 300-as tempót

Akiknek az elmúlt három év során sem lopta be magát a szívükbe az elektromos versenysorozat, azok gyakran az FE autóinak viszonylag alacsony csúcssebességét fogalmazzák meg kritikaként. De ennek az új szezontól vége, figyelmeztet Lucas di Grassi.

A Formula-E csapatai által használt jelenlegi, egységes karosszéria a bajnokság 2014-es születése óta létezik, és bár a hajtáslánc fejlesztése a második szezon óta már engedélyezett, ez az autók végsebességének növeléséhez csak csekély mértékben tudott hozzájárulni. Jelen állás szerint az autók 225 km/órás végsebességre képesek, ami valóban lényegesen kevesebb például a Formula-1, az IndyCar vagy az LMP1-es modellek csúcstempójánál, a sorozat által használt utcai pályák jellegéből adódóan viszont egyébként sem haladhatnának ennél sokkal gyorsabban – a szűk utakon, centikre a szalagkorláttól így is eszeveszettnek tűnik di Grassiék hajszája egy verseny során.

E hét kedden viszont bemutatták a Formula-E versenyautóinak új generációját, amely már külsőre is formabontó, de teljesítményét tekintve is óriási lépést tett elődjéhez képest. Hátsó vezetőszárnya tulajdonképpen nincs, ehelyett egy méretes diffúzor felel a mechanikai tapadásért. Di Grassi rámutat, a szimulációkból származó adatok szerint ezek az autók már lényegesen nagyobb tempóra lesznek képesek – persze annak, hogy ezt megtapasztalhassuk, feltétele az is, hogy olyan hosszú egyenesek kerüljenek az utcai versenypályákba, amelyeken ez kiütközhet.

„Az autó sokkal hatékonyabban fog működni, és erősebb is lesz. A jelenlegi konfigurációja alapján arra számítok, hogy a hosszabb egyenesekben gond nélkül túllépi a 300 km/órás sebességet. A 300 pedig egy igen tekintélyes tempó, arra már senki nem mondhatja, hogy az autó nem megy gyorsan” – mesélte a Motorsportnak di Grassi, a Formula-E címvédője.

„Nagyon izgalmas időszakhoz érkezünk: egy nehezen vezethető autót kapunk, amely hatékonyabban működik és nagyobb teljesítményre képes, mint az elődje. Azt hiszem, a Formula-E-nek el kellene gondolkodnia azon, hogy hosszabb egyeneseket építsen a pályákba. Nem látom okát, miért ne lehetne a jelenleg használt pályákban is meghagyni egy 700-800 méteres padlógázos szakaszt, hogy ezzel alkalmazkodjunk az új autókhoz. Ehhez nem kell az egész vonalvezetést újratervezni, csak finomhangolnánk egy kicsit, hogy nagyobb csúcssebességet, jobb szélárnyékot és több előzési lehetőséget kapjunk.”

Jelenleg a negyedik szezonjában jár a Formula-E, az előttünk álló hétvége szombatján pedig Chile fővárosában, Santigóban versenyez a mezőny. Az új autók a következő évadban kerülnek bevetésre, amely még valamikor 2018 végén megkezdődik majd – a tesztelésükbe mindenesetre már március végén belevetik magukat a csapatok.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: