DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula-E

Balesetek után fejlesztésbe kezd a Spark

A Formula-E autókat tervező Spark Racing Technologies újratervezi a járgányok kérdéses elemeit, melyek sérülései nem egy balesetet okoztak az elmúlt két versenyhétvégén.

A tervezőcsoport azt várta, hogy az eddig ismeretlen technológia – az elektromos hajtómű – fogja a legtöbb fejfájást okozni az autókkal kapcsolatban, ám Uruguayban és Argentínában is ott ütötték fel fejüket a problémák, ahol – nem túlzás megállapítani – több évtizedes tapasztalata van a konstruktőröknek: a felfüggesztés terén.

A nyári, doningtoni teszten még gyermekbetegségeknek számítottak ezek a meghibásodások, amiket úgy tűnt, hogy az évad első két versenyére sikerült kijavítani. Pekingben és Putrajayában is a legtöbb kiesést az ütközések, vagy az egyszerű kicsúszások generálták, Punta del Estében viszont két eset is felkeltette a tervezők figyelmét.

Stephane Sarrazin akkor vesztette el Venturija fölött az uralmat, amikor keményen ráhajtott egy rázókőre és az kitörte jobb első felfüggesztését, de a versenyt vezető Jean-Eric Vergne is ennek lett az áldozata, igaz, ő a pálya szélére tudta kormányozni megsérült autóját.

Ezeket a hibákat fel lehetett róni az egyszerű versenyzői vehemenciának is, ám a hétvégén, Buenos Airesben látottak bizony megkongatták a vészharangokat a Sparknál. Karun Chandhok a 15. körben pördült meg, és vágódott a falnak, miután eltört a jobb hátsó felfüggesztése, a versenyben vezető Sebastian Buemi a 23., majd a vezetést megöröklő Lucas Di Grassi pedig a 25. körben is ugyanúgy, ugyanott csapta autóját a 9-es kanyart övező betonfalnak.

A csapatok nem kívánnak fizetni az új alkatrészekért, szerintük a felfüggesztéstörések konstrukciós hibákból erednek, és a tervezőket terhelik. Annak ellenére, hogy ezeket az elemeket nem a Spark készíti az SRT-01E-sek számára, a McLaren egyik korábbi munkatársa, Marc Priestley mégis őket teszi felelőssé, hiszen a tesztek során alábecsülték a felfüggesztés terhelhetőségét.

Ráadásul figyelembe kellett volna venni azt is, hogy a Formula-E összes versenye bukkanókkal teli utcai pályákon zajlik majd, ami újabb faktor az egyenletben. Frederic Vasseur, a Spark főnöke szerint azonban nincs ok a pánikra, ugyanis az új elemek készen állnak a 8 hét múlva sorra kerülő ötödik fordulóra, a Miami ePrix-re.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: