DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 19. péntek
F1

Egy törmelékdarab vetett véget Verstappen esélyeinek

Max Verstappen bravúrosan menetelt a dobogóig São Paulóban, de Dr. Helmut Marko szerint akár a második hely is meg lehetett volna, ha nem szól közbe egy szerencsétlen defekt a futam elején.

Dr. Helmut Marko, a Red Bull főtanácsadója elárulta, mi okozta azt a defektet, amely Max Verstappent hátráltatta a São Pauló-i Nagydíj elején. A holland versenyző a bokszutcából rajtolva elképesztő felzárkózást mutatott be, és végül a dobogó harmadik fokán zárta a futamot, ám menetelését egy váratlan gumiprobléma törte meg.

Verstappen az első etapban a kemény keverékű Pirelliken kezdett, de már a hatodik körben, a biztonsági autós fázis utáni virtuális safety car alatt kénytelen volt kiállni, és közepes keverékekre váltani. Akkor még furcsának tűnt a korai kerékcsere, később azonban kiderült: nem taktikai húzásról volt szó, hanem kényszerűségből cselekedett a csapat.

Marko a Speedweeken megjelent rovatában elmondta, hogy Verstappen jobb eredményt is elérhetett volna, ha nem szól közbe a defekt. „Brazíliában Max esetében úgy döntöttünk, hogy a bokszutcából rajtolunk, miután rengeteg módosítást végeztünk az autón, és új motort is beépítettünk” – írta Marko. „Őszintén szólva azt gondoltam, valahol az ötödik és a hetedik hely között fog végezni, de ismét megmutatta a rendkívüli tehetségét – talán még a második hely is elérhető lett volna.”



A defekt azonban keresztülhúzta a Red Bull stratégiáját. „Sajnos lassú defektet kaptunk, ezért a kemény gumikkal tervezett taktikánk nem működött. Az volt a célunk, hogy sokáig kint maradjunk, és amikor a riválisok a lágy vagy a közepes gumik miatt kiállnak, mi pozíciókat nyerjünk. Akár egyetlen kiállással is végig akartuk vinni a futamot, de másképp alakult” – magyarázta Marko.

Szerinte Verstappen abroncsa egy törmelékdarab miatt sérült meg: „Max egy darab szénszálas törmeléket szedett össze más autók ütközése után – valószínűleg a Stroll–Bortoleto vagy a Colapinto–Hamilton incidensből” – tette hozzá. „Szerencsére az egyik, adatokat figyelő mérnökünk azonnal észrevette a problémát, így időben reagálhattunk. A virtuális safety car időzítése is segített, hogy minimalizáljuk a veszteséget.”

 

Marko azt is megjegyezte, hogy a kemény keverék viselkedése Brazíliában több csapat számára rejtély volt. „A legtöbb versenyző szenvedett vele, de Max tempója kifejezetten erős volt. Az idény során többször előfordult, hogy a kemény gumi teljesítménye nem úgy alakult, ahogy az adatok alapján vártuk” – zárta gondolatait a Red Bull főtanácsadója.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: