DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 19. péntek
F1

Massa: A Ferrari elnémított, hogy ne ártsak Alonsónak

Felipe Massa új részleteket osztott meg a 2008-as Crashgate-botrányról: elmondása szerint a Ferrari visszafogta, amikor kétségbe vonta a történtek tisztaságát, és megrovást kapott Alonsóval kapcsolatos kijelentései miatt.

Felipe Massa újabb részleteket tárt fel a londoni Legfelsőbb Bíróságon zajló perében, amelyben a 2008-as „Crashgate” botrány miatt 64 millió font kártérítést és a világbajnoki cím visszamenőleges elismerését követeli. A brazil pilóta szerint a szingapúri futam eredményét semmissé kellett volna nyilvánítani, miután az akkori F1-vezetők, Bernie Ecclestone és Max Mosley is tudtak a Renault csapatának szándékos csalásáról.

Massa vallomásában felidézte, hogy már a 2008-as Szingapúri Nagydíj után Jean Todt, a Ferrari akkori csapatfőnöke gyanította, hogy Nelson Piquet Jr. szándékosan csapta falnak az autóját, hogy segítse csapattársát, Fernando Alonsót. „Jean Todt azt mondta nekem, biztos benne, hogy Nelsinho direkt ütközött. Nem hittem neki, mert tudtam, hogy nem kedveli Flavio Briatorét, de ő hajthatatlan volt” – mondta Massa. A brazil ekkor még nem akart lépni, mert a világbajnoki címért harcolt Lewis Hamiltonnal, és a Ferrari sem kezdeményezett vizsgálatot.

A következő évben azonban Massa maga is kérdőre vont több érintettet. Elmondása szerint 2009 tavaszán Dubajban ebédelt Flavio Briatoréval és Jean Alesivel, és egyenesen rákérdezett: „Megkérdeztem Briatorét, hogy tényleg megkérte-e Nelsinhót, hogy csapja falnak az autót. Tagadta, de a reakciója alapján tudtam, hogy hazudik.” Néhány hónappal később, egy közös repülőúton Piquet Jr-t is szembesítette a kérdéssel, de ő is tagadta. „A válasza nem volt őszinte, de nem volt bizonyítékom” – tette hozzá.



Amikor 2009-ben a botrány nyilvánosságra került, Massa már a magyarországi balesete után lábadozott. Ekkor újra felhívta Jean Todtot, hogy a Ferrari lépjen az ügyben. „Azt mondtam, harcolnunk kell a 2008-as eredmények megváltoztatásáért, de a Ferrari ügyvédje, Henry Peter kijelentette, hogy a bajnoki díjátadó után már nem lehet semmit tenni.” Massa most azt állítja, hogy félrevezették, és az igazságot „elhallgatták”.

A brazil pilóta szerint a Ferrari később őt is megbüntette, amikor 2009-ben nyilvánosan kijelentette, hogy Fernando Alonso is tudott a Renault manipulációjáról – miután a spanyolt már bejelentette a Scuderia 2010-re. „Amikor azt mondtam a sajtónak, hogy Alonso biztosan tudott róla, a Ferrari leányvállalata, a GSA hivatalos levelet küldött nekem, amelyben megrovásban részesítettek. Henry Peter írta alá. Készítettek nekem egy közleményt, amit nem voltam hajlandó kiadni – csak annyit mondtam, ideje a jövőre figyelni.”

Bár Massa és Alonso végül csapattársak lettek a Ferrarinál, kapcsolatukat beárnyékolta az ügy. Alonso később kétszer is majdnem világbajnok lett a Scuderiával, miközben a Crashgate fő haszonélvezőjeként soha nem került hivatalosan gyanúba. „Ő nyerte meg azt a versenyt, amit csalással döntöttek el, mégsem vonta senki felelősségre” – mondta Massa.

„Tizenhét éve várok arra, hogy kimondják az igazságot. Most eljött az ideje” – zárta vallomását a brazil pilóta.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: