DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

A pilóták nem kérnek a fordított rajtrácsból

Bár Stefano Domenicali F1-vezérigazgató újra felvetette a fordított rajtrács ötletét, a versenyzők nem lelkesednek. Szerintük ez az irány veszélyezteti a sport hitelességét.

Ismét előkerült a fordított rajtrács ötlete a Formula–1-ben, ám a versenyzők többsége továbbra sem támogatja a koncepciót. Oscar Piastri egyenesen „rossz ötletnek” nevezte, míg Nico Hülkenberg és Pierre Gasly a sport és a show közötti egyensúly fontosságára hívták fel a figyelmet. Úgy vélik, a jelenlegi formátum jól működik, és felesleges lenne radikális változtatásokkal kísérletezni.

A világbajnoki pontverseny éllovasa, Oscar Piastri határozottan ellenzi a kezdeményezést: „A fordított rajtrács, lehet, hogy az én helyzetemből nézve ez egyértelműnek hangzik, mindenesetre ez egy rossz ötlet” – fogalmazott az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján Bakuban. „Sportszakmai és versenyzési szempontból úgy gondolom, ez az utolsó dolog, amit szeretnénk.”

piastri-monza-pressconf



„Nem akarjuk, hogy fontos eredmények vagy akár bajnoki címek egy ilyen rendszer miatt dőljenek el” – mondta Piastri, aki szerint az alsóbb kategóriákban még lehet létjogosultsága a formátumnak, de a királykategóriában már más a helyzet: „Az F1-ben nincs fontosabb, mint a bajnokság megnyerése.”

„Az F2-ben és az F3-ban voltaképpen megmutatod magad és azt, hogy miért kellene az F1-be kerülnöd, és ez is egy lehetőség bizonyos dolgok megmutatására. Végül is az eredményektől függetlenül azért visznek fel az F1-be, mert jó munkát végeztél. A Formula–1-ben viszont már nincs ilyen következő lépés.”

A fordított rajtrács ötlete nem új keletű: a Formula–1 tulajdonosa, a Liberty Media már több ízben felvetette a gondolatot, ám mindeddig nem járt sikerrel. Az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali most ismét a versenyhétvégék formátumának radikális átalakítását pedzegeti, többek között ezzel az elképzeléssel is.

Nico Hülkenberg szintén szkeptikus a változtatással kapcsolatban. „Őszintén szólva, vegyes érzéseim vannak. A sport nagyon népszerű, mindig szeretnénk növelni az élményt, de közben meg kell őriznünk az egyensúlyt a teljesítménnyel” – vélekedett a Sauber pilótája.

hulk-suzuka-1

„Mi a tökéletes teljesítményre törekszünk, ehhez pedig szükség van gyakorlásra is. Szóval fontos, hogy megmaradjon az a struktúra, amiben dolgozunk. Természetesen nyitott vagyok az újításokra, de az egyensúly kulcsfontosságú” – tette hozzá.

Pierre Gasly Hülkenberghez hasonló véleményt fogalmazott meg: „Teljesen egyetértek Nicóval abban, hogy meg kell találni az egyensúlyt a sport és a szórakoztatás között. Meg kell őrizni a sport DNS-ét.”

A francia versenyző úgy véli, a jelenlegi formátum jól működik: „Szerintem nagyon jó a mostani rendszer. Három szabadedzés van, ezek során tökéletesítjük az autót, és a mérnöki munka is kiemelten fontos. Aztán jön az időmérő, majd a nagydíj, ami a fő attrakció.”

gasly-china

Gasly nem zárta ki a változtatás lehetőségét, de egyelőre nem látja szükségét. „Jó dolog próbálkozni, de jelenleg úgy érzem, remek a mostani struktúra, a rajongók is kedvelik. Talán egyszer majd kipróbáljuk, és megváltozik a véleményem, de jelenleg maradnék ennél.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: