Az FIA együléses szakágakért felelős igazgatója, Nikolas Tombazis jelezte: öngyilkossággal és katasztrófával érhet fel egy csapat számára, ha egy olyan kiskaput próbálnak meg kihasználni a 2026-os F1-es szabályzatban, amelynek legalitásáról előzetesen nem egyeztettek velük.
A Formula-1 történetének egyik legjelentősebb szabályváltozása jön 2026-ban, hiszen egyszerre módosulnak az erőforrásokra, valamint a karosszériára és az aerodinamikára vonatkozó előírások. És mint minden új éra kezdetén, felmerülhet, hogy egy-egy istálló esetleg egyéni megoldással rukkol elő.

Tombazis ugyanakkor az FIA nevében jelezte: ezt ezúttal már nem fogják tolerálni, ha előzetesen nem kérték ki róla a véleményüket – minderről a FormulaPassion szaklapnak nyilatkozva beszélt a szakember:
„Másfajta megközelítést alkalmazunk a korábbi helyzetekhez képest. Először is, világossá tettük a csapatok számára, hogy nem fogjuk tolerálni, hogy bárki olyan kiskapukat aknázzon ki a szabályzatban, amelyet titokban tartott előttünk.”
„Ha egy csapat olyan megoldással áll elő, amely a szabályok egy bizonyos értelmezésén alapszik anélkül, hogy tőlünk tisztázást kért volna, akkor sosem fogunk rájuk hallgatni. Ha valaki egy 50-50 százalékos, kétértelmű értelmezésen alapuló koncepciót fejleszt, az öngyilkosságot jelentene az adott istálló számára.”

Az FIA számára fontos az átláthatóság minden istálló irányába: „Ha a csapatok bármilyen tisztázást kérnek, és úgy véljük, hogy ez egy kevésbé egyértelmű szürke zónáról szól, akkor biztosítjuk, hogy minden csapatnak azonos tájékoztatást küldünk.”
„Ha például vesszük a 2009-es dupla diffúzor esetét, akkor is volt kommunikáció az FIA és néhány csapat között, de mindegyikkel. Ezért voltak, akik másként értelmezték a szabályokat. Jelenleg ugyanakkor abszolút prioritás számunkra, hogy mindenki számára érthetők legyenek a szabályok.”
Tombazis egy közelebbi példát is hozott: a Mercedes 2020-as trükkös kormányát, a DAS-t említette, amelyet aztán a következő idényre be is tiltottak. „Azután kérdeztek meg minket, hogy már megcsinálták. Kockázatot vállaltak. Biztosra megyünk, hogy a jövőben elkerüljük a hasonló helyzeteket.”
„Nyilvánvalóan nem kényszeríthetjük arra a csapatokat, hogy kommunikáljanak velünk, de szerintem ez javasolt a túlélésük érdekében is. Ha egy teljes autót olyan koncepcióra alapoznak, amelyet később illegálisnak nyilváníthatnak, az katasztrófa lenne számukra. A saját érdekükben áll transzparensnek lenniük. Általánosságban szerintem megtanulták a csapatok ezt a leckét, és ezért mentünk ebbe az irányba.”