Néhány hónap elteltével ismét napirenden van a V8-as erőforrások visszahozatala a Formula-1-be: az FIA az ügy érdekében gyűlést hívott össze az Olasz Nagydíj utáni hétre a motorgyártókkal, hogy egyeztessenek erről – írja a The Race.
Bár még nem is láthattuk élesben a 2026-os F1-es hajtásláncokat – amelyek eddig is rengeteg kritikát kaptak –, az FIA és az F1 vezérei egyaránt arról beszélnek egy ideje, hogy a fenntartható üzemanyagok érkezésével úgy is tarthatják a környezetbarát célkitűzéseket, hogy közben motorformulát váltanak.

Néhány hónapja a V10-es motorok visszatérése volt terítéken, ám akkor a gyártók végül ellene voksoltak, az utóbbi hetekben azonban ismét zajlottak egyeztetéseket egy esetleges váltásról. A The Race értesülései szerint a jelenlegi fő elképzelés egy 2,4 literes V8-as belsőégésű motor lenne, kiegészítve egy jelentősen egyszerűsített kinetikus energia-visszanyerő rendszerrel, azaz KERS-szel.
A lap úgy tudja, hogy ezzel az elektromos komponens aránya a jövő évi hajtásláncoknál célul kitűzött csaknem 50 százalék helyett nagyjából 10 százalékra csökkenhetne. Ami még érdekes, hogy az összetett akkumulátorrendszerek kukázásával a költségek is drasztikusan, akár 65 százalékkal csökkenhetnének a motorok kapcsán, nem mellesleg jelentősen, nagyjából 80 kilogrammal könnyebbek is lehetnének.
Az idézett portál szerint a motorgyártók korábbi ellenállása – az akkori közleményben kikötötték, hogy a jövő formuláinak is fontos eleme lesz a hibrid hajtás – ellenére növekszik az ötlet támogatása, abban ugyanakkor nincs egyetértés, hogy mikor kellene meglépni a váltást.
Az eredeti tervek szerint a jövő évi erőforrások 2026-tól 2030-ig, azaz ötéves ciklusra lennének érvényben. Ugyanakkor Mohammed ben Sulayem, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke korábban már célzott rá, hogy ennél korábban, akár 2029-ben szeretne változást elérni.

A The Race forrásai szerint azonban ezt néhány motorgyártó túl korainak érzi, feltehetően főleg azok, akik a jövő évi szabályrendszer miatt döntöttek a csatlakozás vagy a visszatérés mellett, mint a Honda vagy az Audi. Ráadásul az új motorformulához új karosszéria- és aerodinamikai előírások is szükségeltetnének, és elhamarkodottnak éreznék mindössze három szezon után kidobni a teljes új szabályrendszert.
Mindenesetre mindezek megvitatására az FIA szeptember 11-re összehívta a motorgyártókat egy megbeszélésre, amelynek fő témája a fentiek lennének. Az F1 oldaláról ismert a támogatás, hiszen Stefano Domenicali is elmondta már, hogy szerinte egy fenntartható üzemanyaggal hajtott, hibrid elemmel kiegészített V8-as erőforrás lehet a Formula-1 jövője.
Krízismegbeszélés a fenntartható üzemanyagok ára miatt
De ha már sokat emlegettük a fenntartható üzemanyagokat: szintén az említett szaklap számolt be róla, hogy az FIA és az F1 vezérei szintén jövő hétre összehívtak egy másik találkozót is a csapatokkal és az üzemanyag-beszállítókkal, hogy az elszálló költségekről tárgyaljanak.

Korábban is írtunk már róla, hogy a fenntarhatóságnak komoly ára van az F1-es üzemanyagok kapcsán: az első becslések szerint a mostani literenkénti 22-33 dolláros ár 175-220 dollárra ugrott volna 2026-ban, egy meg nem nevezett csapatfőnök viszont arról számolt be, hogy akár a 300 dollárt is elérheti egy liternek a költsége. Ezzel az éves költsége ennek 3-4 millióról 10-12 millió dollárra emelkedhetne.
Ezt csak részben enyhíti, hogy a következő szezontól kezdve az üzemanyagköltség nem tartozik majd az F1-es csapatokra vonatkozó költségplafon hatálya alá – de természetesen így is finanszírozni kell valahonnan a különbözetet.
2026-ra ezen felül aligha lehet bármin módosítani, a találkozó témája viszont az lesz, hogy mit lehetne lépni 2027-től. A The Race szerint egy felmerült opció lehet, hogy ha teljesen nem is szabványosítják az üzemanyagokat – hiszen a csapatoknak élő kereskedelmi szerződéseik vannak nagy beszállítókkal –, bizonyos drágább elemeit igen. Ezzel a drágább összetevőket vennék ki a képletből, s az üzemanyag-beszállítók a kevésbé költségek részek fejlesztésére koncentrálhatnának.