DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Ezért végezte a kukában a Mercedes futóműve

Toto Wolff elismerte: az imolai újítás egy újabb példája volt annak, hogyan mentek el rossz irányba – de remélik, a visszafejlesztéssel visszanyerték az autó stabilitását.

A montreali győzelem is félrevezette őket, ezért tartott ilyen sokáig a Mercedesnek, mire ráeszméltek, hogy az Imolában bevetett új hátsó felfüggesztés valójában visszafejlesztést jelentett – ismerte el Toto Wolff.

A Mercedes az Emilia-romagnai Nagydíjon használta először az újítást, amelyet a pilóták negatív visszajelzései miatt leszereltek a W16-osról Monacóra és Barcelonára. A Kanadai Nagydíjra viszont visszakerült, ahol győzelmet és kettős dobogót jegyzett George Russell és Andrea Kimi Antonelli – ez is hozzájárult ahhoz, hogy a Montreal után pódiumot sem szerző csapat késve eszmélt rá, hogy csak galibát okozott a fejlesztés:

f1-mercedes-hun-1



„Úgy gondolom, megpróbáltunk megoldani egy problémát az imolai fejlesztéssel, egy mechanikai fejlesztéssel. Talán ez nem oldotta meg a gondot, cserébe viszont valami más is begyűrűzött az autóba, méghozzá egy olyan instabilitás, amely elvette a versenyzők összes önbizalmát, és beletelt néhány futamba, amíg erre rájöttünk” – ismerte el Wolff.

„Nyilván a montreali győzelem is kissé félrevezetett minket, azt gondoltuk, hogy talán nem annyira rossz, de arra jutottunk, hogy le kell vennünk: levettük, és az autó vissza is tért egy erős formához” – tette hozzá a The Race szaklapnak nyilatkozva a csapatfőnök, utalva arra, hogy a Hungaroringre megint visszatértek a korábbi specifikációhoz, és Russell révén egyből dobogós helyezést szereztek.

Wolff elárulta: az említett hátsó futómű „valószínűleg a kukában fogja végezni”. A csapatvezető és Andrew Shovlin vezető pályamérnök is elmagyarázta: Montreal karakterisztikája az egyenes irányú fékezésekkel és kigyorsításokkal kedvezett az újabb verziójú felfüggesztésnek, a későbbi futamokon pedig más körülmények – például időjárás – nehezítette a problémáik forrásának beazonosítását.

f1-mercedes-hun-2

Az Ezüst Nyilak első embere azt is elismerte, hogy a mostani félrement fejlesztés újabb ékes bizonyítéka annak, hogy a Mercedesnél még mindig nem feltétlenül jó szimulációkat produkálnak az eszközeik a jelenlegi szabályrendszerben:

„A fejlesztések azért vannak, hogy javuljon a teljesítmény, és rengeteg szimulációt és elemzést hajtunk végre az autó egyes alkatrészein. Aztán ezek teljesen tévesnek bizonyulnak, és vissza kell térned az analóg világba, feltenni az autóra és megnézni, mit csinál valójában, és nem azt, amit kellene.”

„Ez mindenki számára a trükkös helyzet a Formula-1-ben: mennyire van összhang abban, amit a digitális világ mond és a való világ között? Ez jellemző volt ránk, és ez a legutóbbi példa arra, hogyan csapott be mindannyiunkat.”

Wolff azt is elmondta, hogy az évad hátralévő részében már nem terveznek további jelentős fejlesztéseket, teljes mértékbe a nagy szabályváltozásokat hozó 2026-os szezonra koncentrálnak, de remélik, hogy az újfent megtalált stabilitás erős alapot jelenthet a további futamokra.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: