DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Mit tesztelt a mugellói filmes napon a Ferrari?

Csütörtökön Leclerc és Hamilton is pályára gurult az olasz helyszínen, és bár promóciós napról volt szó, egy fontos F1-es fejlesztés volt a fókuszban.

Csütörtökön Mugellóban próbálhatta ki egy filmforgatási nap keretein belül Charles Leclerc és Lewis Hamilton a Ferrari új hátsó futóművét, amelytől a szezon eleje óta fennálló problémáik megoldását remélik Maranellóban.

A Scuderia ezzel elhasználta az egy idényben felhasználható „promóciós tevékenység” név alatt futó második napját is (az elsőt még februárban, az SF-25-ös bejáratása alkalmával lőtte el Fioranóban), a szabályok értelmében pedig ismét összesen 200 kilométert tehettek meg a versenyzőik.

De nem véletlen, hogy nemcsak a szerdán a két évvel ezelőtti versenygéppel köröző tartalék- és tesztpilóták, Guanyu Zhou, Antonio Fuoco és Antonio Giovonazzi voltak jelen Mugellóban, hanem a két szerződtetett pilóta is, ugyanis a filmes nap besorolás ellenére egy fontos fejlesztést is kipróbáltak Leclerc-ék.

Ez pedig a hetek óta emlegetett új hátsó felfüggesztés, amelyen már hónapok óta dolgozik a Ferrari, és amelyet a tervek szerint a jövő hétvégi F1-es Belga Nagydíjon fognak élesben is bevetni. Nem meglepő az extra teszt előtte, hiszen Spában sprintes hétvégét rendeznek majd, így egyetlen egyórás szabadedzés állna rendelkezésre a fejlesztések kipróbálására (és a beállítások megtalálására).

A vörösök a 2025-ös idény eleje óta küzdenek azzal, hogy nagy sebességnél és megtankolt állapotban túlságosan leér az aszfaltra az autó padlólemeze – ez vezethetett Hamilton Kínai Nagydíjtól történő kizárásához is, ahol túlságosan vékonnyá vált a futam végére a kopólemez. Emiatt a Ferrari kénytelen kompromisszumot kötni magasabbra állított hasmagassággal vagy kisebb leszorítóerőszinttel, amely azonban teljesítménybeli hátrányt jelent.

f1-ferrari-mugello



Mint a The Race írja, a feltételezések szerint a probléma forrása a hátsó futómű elrendezésével kapcsolatos, különösen azzal, ahogy azt az egyéb módosítások – köztük egy kisebb sebességváltó – köré tervezték.

A mostani fejlesztés célja, hogy nagyobb lengéscsillapító-kapacitást hozzanak létre, ezáltal nagyobb mozgásteret biztosítsanak a csapat számára a hasmagasság állítása terén. Mindennek persze az Ausztriában bevetett másik csomaggal, az átalakított padlólemezzel – amely az eddigi két futam alapján amúgy előrelépést jelentett – is jól dolgozzon együtt.

Az idézett portál szerint amennyiben működik az új hátsó felfüggesztés, azzal az alacsonyabb hasmagasságszint mellett azt is elérhetik, hogy ne legyen szüksége a pilótáknak az utóbbi hetekben előbb Leclerc, majd Hamilton által is alkalmazott, jelentősebb túlkormányzottsággal járó extrém beállítási irányra: ha sikeres az újítás, akkor mindketten visszatérhetnek egy nekik kedvezőbb autóegyensúlyhoz, ami önmagában is köridőt hozhat a konyhára.

Mi a helyzet a szervokormánnyal?

A RacingNews365.com szaklap hozzáteszi, hogy mindeközben a Loic Serra által vezető technikai csapat dolgozik a szervokormánnyal kapcsolatos állítólagos problémák megoldásán is, amelyekről ide kattintva írtunk bővebben korábban.

A kormányszervóval kapcsolatos elméletet erősíti, hogy különösen akkor okoz nehézséget, ha a rendszer nem az igazi, amikor egy időmérős gyorskörön a határokat feszegetik, főleg a nagy oldalirányú G-erőkkel járó gyors kanyarokban. Ahogy azt is magyarázhatja mindez, miért csak bizonyos típusú pályákon jelentkezik ez, mint például Silverstone.

Márpedig ha ilyen éles helyzetekben és ilyen helyszíneken nem tökéletes a visszajelzés, amit a versenyző kap a kormányszervótól, akkor az valóban kézzel fogható hátrányt jelenthet. Ennek javításán dolgoznak még Maranellóban, a RacingNews365.com szerint a Magyar Nagydíjra el is készülhet a vonatkozó módosítás.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: