DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Kiderült, mivel küzd idén a Ferrari?

Leclerc-ék nem akartak részleteket elárulni a rejtélyes problémájukról, de sajtóértesülések szerint a kormányszervo okozhatja a Scuderia nehézségeinek egy részét.

Elképzelhető, hogy a kormányszervo okozza a Ferrari rejtélyes problémáját, amely bizonyos pályákon és elsődlegesen az időmérőkön hátráltatja a vörösöket a 2025-ös F1-es szezonban – írja értesülései alapján a Motorsport.com szaklap.

Miután a biztató silverstone-i edzések után csak a harmadik sorba kvalifikáltak a Scuderia versenyzői a Formula-1-es Brit Nagydíjon, Charles Leclerc egy az autóval kapcsolatos problémára tett utalást, amely az időmérőkön és főleg a gyors szekciókban sújtja őket idén:

f1-ferrari-brit-1



„Nem akarok részletekbe belemenni, de valami nagyon furcsa, amivel meg kell küzdenünk az autóval. És főleg nagy sebességnél teszi még nehezebbé a dolgunk. Remélem, meg tudjuk oldani” – fogalmazott a monacói pilóta, aki szerint ennek nincs köze sem a Ferrari állítólagos hasmagasság-problémáiról, sem a tapadáshoz.

Mivel sem Leclerc, sem Frederic Vasseur nem árult el konkrétumokat a rejtélyes gondról, marad a találgatás. Arról már írtunk, hogy a The Race szaklap rámutatott néhány érdekességre: Leclerc silverstone-i kvalifikációs köreinél például kiszúrható, hogy a kör egyes részein lassabb volt a Q3-ban, mint a Q2-ben, konkrétan főleg a nyitó szakaszon, illetve az egyenesek végén.

A szakoldal szerint ez lehet az energiamenedzsmenttel kapcsolatos beállítások következménye, de akár a motor bizonyos karakterisztikáira is visszavezethető, amelyeknek az időmérős hőciklusokhoz lehet köze, amikor az erőforrásoknak rövid időn belül több maximális teljesítményű gyorskört kell teljesíteniük.

f1-ferrari-brit-2

Mint arra a lap rámutat: Silverstone-ban az ezzel kapcsolatos esetleges problémák komolyabban előjöhetnek, hiszen a tempós nyomvonal komoly motorerőt igényel, és mivel kevés az igen komoly féktáv, ahol vissza lehet tölteni az energiát, a hibrid rendszer megfelelő működésére is szükség van.

 

Az új teória: a kormányszervorendszer a ludas?

A Motorsport.com szakoldal most előállt egy másik elmélettel. A portál úgy tudja, hogy a probléma a kormányszervorendszerrel lehet összefüggésben, amely azt az erőkifejtést hivatott csökkenteni, amely a kormánykerék elfordításához szükséges – főleg a nagy sebességű és ezáltal komoly G-terhelést jelentő kanyarokban.

A szervo célja a rendszerek finomodásával az is lett az utóbbi években-évtizedekben az F1-ben, hogy a lehető legtermészetesebb visszajelzést adja a pilótának.

f1-ferrari-brit-3

És ezen a ponton lehetnek gondjai a Ferrarinak: az elméletet alátámaszthatja, hogy különösen akkor okoz nehézséget, ha a rendszer nem az igazi, amikor egy időmérős gyorskörön a határokat feszegetik, főleg a nagy oldalirányú G-erőkkel járó gyors kanyarokban. Ahogy azt is magyarázhatja mindez, miért csak bizonyos típusú pályákon jelentkezik ez, mint például Silverstone.

Márpedig ha ilyen éles helyzetekben és ilyen helyszíneken nem tökéletes a visszajelzés, amit a versenyző kap a kormányszervótól, akkor az valóban kézzel fogható hátrányt jelenthet.

Mindenesetre Leclerc-ék megjegyezték: érkeznek még fejlesztések, amelyekkel orvosolni igyekeznek „bizonyos problémákat” – az egyébként közben a konstruktőri második helyen álló Ferrari második szezonfelének kulcsa lehet, hogy a szóban forgó rejtélyes nehézségtől is sikerül-e megszabadulniuk.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: