DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 30. vasárnap
F1

Nem áltatja magát a Haas: „Nem oldottuk meg a gondokat”

Remekül reagált a csapat a melbourne-i sokkra, Ayao Komatsu azonban jelezte: a sanghaji bravúr inkább annak volt betudható, hogy a pálya elfedte a gyengeségeiket.

Annak ellenére, hogy a Formula-1-es Kínai Nagydíjat dupla pontszerzéssel zárta a Haas, a csapatfőnök óvatos: szerinte nem oldották meg az őket Ausztráliában sokként érő problémákat, csak a sanghaji aszfaltcsík elfedte a nehézségeiket.

Sereghajtóként kezdte meg a 2025-ös idényt a Haas Melbourne-ben, ahol Ayao Komatsu elismerte, hogy őket is váratlanul érte a gyengélkedésük – olyannyira, hogy elsőre azt hitték, valami elromlott az autón.

Mindezek után viszont Kínában hatalmas meglepetést okozott az amerikai istálló azzal, hogy jóval versenyképesebbek voltak, sőt a tripla kizárás után Esteban Ocon és Oliver Bearman végül az ötödik és nyolcadik hellyel távozott a szezon második állomásáról, 14 pontot gyűjtve az alakulatnak.

f1-haas-sanghaj-1_1



„Bámulatos reakció volt ez az egész csapat részéről. Ausztrália sokkoló volt számunkra, nem számítottunk rá a bahreini teszt alapján – de ember, micsoda reakció volt ez!” – lelkendezett a sanghaji hétvége után Komatsu, aki azonban realista maradt:

„Nem áltatom magam azzal, hogy azt mondom, hogy megoldottuk a problémát, mert nem oldottuk” – jelentette ki a Haas-főnök. „Tehát néhány pályán továbbra is nagy gondjaink lesz. De amikor úgy tudjuk működtetni az autót, ahogy akarjuk, köszönhetően a pálya karakterisztikájának, akkor ezt tudjuk elérni.”

Komatsu ugyanakkor roppant büszke a teljes gárdára: „Mindenki átél kudarcokat, nem igaz? De nem a kudarcnak kell meghatároznia téged. Ami meghatároz, az az, hogy miképp állsz fel belőle – és szerintem ezt az egész csapatunk megmutatta most.”

 

De mi a gondja a Haasnak – és ez miért nem látszott Kínában?

Komatsuék melbourne-i nyilatkozata és az adatok alapján a VF-25-ös elsősorban a gyors kanyarokban küszködik: az Albert Park 9-es kanyarjában volt például a leginkább szembetűnő a jelenség. A The Race szaklap elemzése szerint az autó aerodinamikai teljesítménye nem egyenletes az ilyen típusú kanyarokban, a folyamatosan változó leszorítóerő révén pedig vagy a határon táncolnak a versenyzők, vagy egyszerűen nem tudnak elég tempót átvinni a kanyarokon.

f1-haas-sanghaj-2

A helyzeten ront az is, ha nem egyenletes az aszfalt, és ez az a tényező, ahol a kínai helyszín a „segítségükre sietett”. A sanghaji pályát ugyanis teljesen újraaszfaltozták a 2025-ös futam előtt, így a versenynaptár egyik legsimább felületű aszfaltjával volt dolguk a csapatoknak.

Emiatt a Haas a melbourne-ihez képest alacsonyabbra tudta állítani az autója hasmagasságát: erre utalt Komatsu akkor, amikor fentebb arról beszélt, hogy „úgy tudják működtetni az autót, ahogy azt akarták”.

Maga Bearman is arról beszélt a bravúros eredmények után, hogy a nagyon sima és szinte egyáltalán nem huplis aszfaltnak volt köszönhető, hogy kevesebb gondjuk volt Sanghajban: „Az összes többi pályát is lesimítanánk, ha tehetnénk” – jegyezte meg az újonc brit.

Komatsu egyébként arra számít, hogy Suzukában ismét nehézségeik lesznek, bár reményei szerint korántsem akkorák, mint az évadnyitón.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: