DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 8. vasárnap
F1

Ezért szenvedett Austinban a Mercedes

Nem a fejlesztések, sokkal inkább a túlfeszített beállítások okozhatták a dupla balesetet és a péntek utáni tempóvesztést az Ezüst Nyilaknál az F1-es USA Nagydíjon.

Jelentős fejlesztési csomaggal érkezett meg múlt héten a COTA-ra a Mercedes, amely azonban a pénteki biztató kezdés után szombaton és vasárnap is csak küszködött: tempóból elmaradtak a rivális Ferrari, Red Bull, McLaren triótól, ráadásul George Russell az időmérőn, Lewis Hamilton pedig a futamon mutatott be egy kiforgást.

„Visszatértünk az esélytelen státuszba” – összegzett az F1-es USA Nagydíj után a csapatfőnök Toto Wolff. „Nem tértünk vissza a nyár előtti helyzetbe, nem úgy vágunk neki egy hétvégének, hogy azt gondoljuk, nyerni fogunk. Sokkal inkább jelenleg úgy csapunk bele egy hétvégébe, hogy a negyedik csapat vagyunk.”

f1-mercedes-usa-2



De vajon hova tűnt a pénteken látott biztató tempó és mitől vált nehezebben kezelhetővé a W15-ös szombatra és vasárnapra Austinban? James Allison technikai igazgató ezt is érintette a Mercedes szokásos futam utáni elemző-értékelő videójában:

„Ez a millió dolláros kérdés. Nemcsak George-nak sikerült ki híján megszereznie a sprintpole-t, de Lewis is majdnem megkaparintotta azt, jókora előnye volt addig, amíg közbe nem szólt Colapinto. Hogy ez miért nem valósult meg a hétvége további részében, az a fő kérdés számunkra.”

„Az a gyanúm, hogy kissé túl közelről ’flörtöltünk’ az aszfalttal. Ezek az autók szeretnek alacsony hasmagassággal futni, és alapvetően úgy nyerünk köridőt, minél közelebb kerülünk a talajhoz. De ha ezt túlfeszítjük, az autó kellemetlenül kezd el viselkedni.”

f1-mercedes-usa-3

„Ha csak rosszul találunk el egy huplit, az instabillá teszi az autót, a hátsó része ki akar törni, és csak akkor hozza a teljesítményt, ha minden jó. De ha rosszkor találsz el egy bukkanót vagy rosszkor jön egy kis oldalszél, az megbüntet. Úgy sejtem, kissé túlfeszítettük a húrt olyan téren, hogy milyen közel kerültünk az aszfalthoz és milyen mereven futottunk rajta” – vélekedett Allison.

Hamilton a versenyen történt kiesése után úgy fogalmazott, hogy a fejlesztésekhez lehet köze a Russellével hasonló kiforgásuknak. Wolff után azonban most Allison is arról beszélt, hogy szerinte ez nincs így, a beállítások és az amiatt érzékenyebbé és kiszámíthatatlanabbá váló autóviselkedés voltak a ludasak, az újítások pedig működnek:

„Minden mérésünk arról árulkodott, hogy a fejlesztési csomag úgy működött, ahogy azt vártuk. Megvolt a leszorítóerő. A megforgások előtt nem láttunk semmit, hogy félrement volna az autó alatti levegőáramlás. Minden okunk megvan azt gondolni, hogy a fejlesztések jók és ezt ki is élvezhetjük az év hátralévő részében.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: