DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Ferrari: Pattogás megoldva, várjuk a következő banánhéjat…

A vörösök vezető F1-es teljesítménymérnöke, Jock Clear szerint sikerült kiküszöbölni a szélcsatorna és a pálya közötti anomáliát – de úgyis lesz újabb.

A Ferrari is azon csapatok közé tartozik, amelynek félresikerült az egyik fejlesztése a 2024-es Formula-1-es szezonban. A Barcelonában bevetett csomag és főleg az új padlólemez ugyan hozta a várt leszorítóerőt, ám ezzel együtt a tempós kanyarokban és részeken újra pattogás jelentkezett az SF-24-esnél.

Ezt próbálták orvosolni a hungaroringi padlólemez-módosítással, amely után valóban versenyképesebbé vált a Ferrari: Monzában győzni is tudtak, Bakuban is esélyesek voltak erre, és Szingapúrban is erős tempót mutattak, amíg a Q3-ban ki nem siklott a hétvégéjük.

Egy ideig azonban bizonytalan volt a Ferrari abban, hogy tényleg úrrá lettek-e a jelenségen, mostanra azonban Jock Clear vezető teljesítménymérnök szerint megbizonyosodtak efelől – de mint a szakember megjegyezte, a mostani anomália megoldása után úgyis jön majd újabb:

f1-ferrari-szingapur-4



„Sosem lehetsz teljesen magabiztos, de szerintem ez a kép jól mutatja, hogyan zajlik mindenkinél a fejlesztési pálya. Valószínűleg ugyanezeket a kérdéseket teszitek fel más csapatoknak is: eltévedtettek?” – idézi Clear szavait a Motorsport.

„És Spanyolország után nyilván nem éreztük úgy, hogy eltévedtünk, de volt némi anomália aközött, ami a szélcsatornában történt és amit a pályán láttunk, és ezen kellett úrrá lennünk. Ez csak a folyamat: amikor látsz egy anomáliát, meg kell oldanod, meg kell próbálnod megérteni, és aztán visszatérni a pályára.”

„És szerintem azóta láthattuk, hogy megértettük, visszatértünk a megfelelő pályára, csak nyitott szemmel kell figyelnünk arra, mi lesz a következő anomália – mert lesz még egy, mivel ez jelenleg a folyamat része.”

„Szóval nem arról van szó, hogy néha működnek a fejlesztések, néha meg nem: a fejlesztési folyamat pontosan az, hogy minden héten valami újat tesztelsz. Magabiztosak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy működik ez a folyamat, és hogy mindenen úrrá lettünk. Csak várjuk a következő banánhéjat…”

f1-ferrari-szingapur-3

A ground-effect autók nehézsége

Clear azt is elmagyarázta, hogy a jelenlegi szívóhatású F1-es versenygépek karakterisztikája teszi nehézzé azt, hogy mindent tökéletesen szimuláljanak a szélcsatornában:

„Úgy gondolom, amióta visszahoztuk ezeket a ground-effect autókat, olyan kihívásokkal állított szembe minket… egyszerűen fogalmazva: ha az autó alja messze van a talajtól és ezáltal nem generál nagy leszorítóerőt, akkor a szélcsatorna meglehetősen pontos. De amint belemegyünk abba, hogy mi történik a kerékvetőkön, vagy amikor pattog az autó, arra a szélcsatorna már nem képes.”

„Fel-le ugráltathatjuk az autót, de persze akkor kaotikusak az adatok. De bármennyire is rendezetlennek tűnnek az adatok, a versenyzőnek vezetnie kell az autót a pályán. Van egy bizonyos szintű korreláció a szélcsatorna és a pálya között, amelyben nehéz valaha is 100 százalékos egyezést elérni.”

„Mindig lesznek ilyen anomáliák, amelyek a ground-effect miatt nagyobbak, mert a talajhoz közeledve egyre erősebbé válik. Ha eléri a nullát, akkor eltűnik az összes leszorítóerő, és amikor visszamegyünk öt milliméterre, rengeteg leszorítóerőt nyerünk vissza, és akkor érjük el igazán a padlólemez csúcsteljesítményét. És mindenki folyamatosan ezzel küzd.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: