DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
F1

Miért vezet Russell 8-1-re Hamilton ellen az időmérőkön?

James Allison, a Mercedes F1-es technikai igazgatója ismertette a saját elméletét. Azt határozottan tagadta, hogy ne kapna azonos bánásmódot a hétszeres világbajnok.

A 2024-es szezon talán egyik legváratlanabb statisztikai mutatója, hogy az eddigi kilenc nagydíjhétvégén Lewis Hamilton mindössze egyszer győzte le időmérőn házon belül George Russellt. A hétszeres világbajnok többször is villanni szokott pénteken, de már saját maga is elmondta, hogy a biztató tempó rendre eltűnik a kvalifikációk idejére.

James Allison, a Mercedes F1-es technikai igazgatója a Beyond the Grid podcast adásában árulta el, mi az ő elmélete Hamilton idei egykörös küszködése kapcsán:

„Nem tippeltem volna 8-1-et” – ismerte el a szakember. „Úgy vélem, az év jelentős részében az autó egy elég problémás bestia volt. Sokkal-sokkal jobb autóvá vált az utóbbi két-három versenyen, és ezzel együtt annak megítélése, hogy ki végez vele előrébb, sokkal jelentősebbé vált, ugyanis már kevésbé viselkedik random számgenerátorként az autó.”

M439696_resize



„Lewis nem véletlenül a legjobb időmérős menő a sport történetében, mivel szerintem ő a legjobb versenyző, idén viszont küszködik ezzel. Úgy gondolom, bizonyos mértékig – és épp ezt találgattam egy e-mailben, amit a minap küldtem a gyárnak – a jelenlegi autó–gumi kombináció nem szereti, ha erőltetik, és ez nem csak ránk, hanem a teljes bokszutcára igaz. Majdhogynem akkor éred el a legjobb köridőt, ha nem is próbálod nyomni.”

„Mint láthatjuk, minden hétvégén van valaki, aki valamelyik edzésen vagy az időmérőn odarak egy erős kört, ami után feltesszük a kérdést, hogy hogyan került oda. Aztán viszont ezt nem láthatjuk újra, eltűnik a ködben rögtön utána. Úgy gondolom, az időmérőn rendkívül nehéz, amikor mindenki fel van pörögve, egy nyugodt kört megfutni, hogy azzal hozd ki belőle a legtöbbet.”

Allison hozzátette: Russell eddig idén sokkal konstansabban tudja kihozni a maximumot a W15-ösből egy körön, ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy versenytempóban viszont Hamilton gyakran mutatott fiatalabb csapattársához közeli formát.

 

Nem igaz, hogy a Mercedes hátrányba hozza Hamiltont

Felmerülhetne az is, hogy a Mercedes eleve Russellt priorizálja azok után, hogy Hamilton a 2024-es idény végén távozik tőlük és jövőre már a Ferrarit fogja erősíteni. Ezt a teóriát erősíthette az is, hogy Monacóban előbbi kapta meg az új első szárnyat, ám azt ismételten elmondta Allison, hogy Hamilton maga engedte át a lehetőséget Russellnek – ahogy az is megalapozatlan szerinte, hogy direkt hoznák hátrányba a 39 éves pilótát:

m438349_resize

„Szerintem ha csak a statisztikákat nézzük, ami 8-1, akkor még 7-1 volt, akkor valószínűleg jogosan gondolhattuk azt, hogy ha ez a trend folytatódik, akkor nem sokszor lesz pole-ban. Úgy gondolom, ha megpróbálunk ebbe beleolvasni olyasmit, ami nincs is ott, mint például azt, hogy valahogy szisztematikusan hátrányban van az időmérők napján, az nem igaz és nem is fair.”

„Amennyire meg tudjuk csinálni, az autók egyformák. A motorhasználat azonos. Ha az autók eltérő beállításokon futnak, akkor az azért van, mert a versenymérnöki csapat a garázs egyik oldalán ezt kérte. De van lehetőségük arra, hogy azonosak legyenek, ha ezt választják.”

„Egy esetben idén, emlékezetes módon Monacóban eltérő első szárny volt az autóikon, mivel csak egy volt belőle, de úgy határoztunk, a lehető leghamarabb feltesszük, így az egyikre vagy a másikra kellett felkerülnie. Megbeszéltük, és Lewis azt mondta, hogy ’nem, nyugodtan használja George’.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: