Nem sokkal Max Verstappen 17 évesen történt debütálása után hozta azt a szabályt a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy a Formula-1-es induláshoz szükség szuperlicensz megszerzésének egyik feltétele legyen a 18. életév betöltése.
Egészen néhány héttel ezelőttig ez az előírás nem is került reflektorfénybe, hiszen nemigen akadtak ennél fiatalabb versenyzők, akik az F1 ajtaján kopogtattak. Csakhogy a Mercedes protezsáltja, a Formula-2-ben szereplő Andrea Kimi Antonelli kapcsán felmerültek olyan pletykák, hogy már idén autóba ülhet – sőt, szeretnék azt is elérni, hogy ezt még az augusztus végi 18. születésnapja előtt megtehesse.
Az FIA anno meg is erősítette, hogy érkezett be kérvény hozzájuk ezzel kapcsolatban, azt azonban mind a Mercedes, mind a Williams – ahol a híresztelések szerint megkaphatta volna Logan Sargeant ülését – tagadta, hogy ők siettetnék a 17 éves olasz debütálását.
Mindenesetre most már konkrétabb esély kínálkozhat Antonelli (vagy bárki más) korai bemutatkozására. Az FIA ugyanis módosította a Nemzetközi Sporkódex vonatkozó passzusát, amely az F1-es szuperlicensz feltételeit határozza meg: az új szövegezés szerint ugyan alapból továbbra is a 18. életév betöltése az előírás, de a Szövetség felülírhatja ezt.
„A versenyzőnek legalább 18 évesnek kell lennie az első F1-es eseményének kezdetén. Az FIA saját belátása szerint dönthet úgy, hogy aki az utóbbi időben és folyamatosan kiemelkedő képességeket és érettséget mutatott formulaautós versenyeken, az 17 évesen is megkaphatja a szuperlicenszet” – olvasható a módosított szabályzatban.
Mindez azt jelenti, hogy elméletileg megnyílhat az út Antonelli előtt arra, hogy akár már nyáron bemutatkozzon a száguldó cirkuszban. Persze a szabály szövegezése nem túl konkrét, ténylegesen az FIA megítélésére van bízva, mit tekintenek „kiemelkedő képességnek és érettségnek”.
Antonelli ugyan idén az F2-ben nem villog egyelőre, még dobogós helyezést sem szerzett és összetettben a hatodik helyen áll, az előző években azonban valósággal halmozta a bajnoki címeket a Formula-4-es és Formula Regional sorozatokban – ezért is döntöttek úgy a Mercedesnél, hogy neveltjükkel átugorják az F3-as lépcsőfokot.
Az ifjú olaszt hosszú ideje a fő esélyesnek tartják arra, hogy 2025-ben ő vegye át Lewis Hamilton helyét a Mercedesnél, egy korai F1-es bemutatkozás a Williamsnél pedig lehetőséget adna a tudása alaposabb felmérésére és mérlegelésre – jóllehet, Toto Wolff számos alkalommal hangsúlyozta, hogy nem akarja siettetni Antonellit és nem akar nyomást helyezni rá, és idén a fókusz az F1-es teszteken és a Formula-2-es szezonon van.