DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 7. szombat
F1

Külön keveréket fejleszt a Pirelli az utcai pályákra

A skála leglágyabb keveréke is túl kemény Monacóban – a megoldás a gumiszállító szerint a C6 lesz, amelyet a Ferrari a Paul Ricard-on már tesztelt is.

Az abroncsoknak fontos szerepük volt abban, hogy unalomba fulladt a 2024-es Monacói Nagydíj: az első körben történt piros zászlós megszakítás kiváltotta a kötelező kerékcserét, az állás alatt felhelyezett közepes és kemény keverékek pedig gond nélkül kibírták a hátralevő versenytávot, ezért nem jött ki a folytatásban a bokszba senki.

A Pirelli az öt keverékből álló kínálat három leglágyabb elemét, a C3, C4 és C5 keveréket vitte Monacóba, de a gumikat alig fogyasztó pályán még utóbbi is tartósnak bizonyult – ezt jelzi, hogy a Q1-ben és Q2-ben a versenyzők nem egyetlen gyorskörre koncentráltak, hanem egymást követő körökben javították meg a köridőt.

A C6 keveréket kifejezetten utcai pályákra vinné a Pirelli

Az említett C3-C4-C5 sorozat a rendelkezésre álló legpuhább kombináció, egyben a Pirelli legnépszerűbb választása, nem csupán utcai, hanem gumikímélő állandó versenypályákon is: 2024-ben Monaco mellett Melbourne-ben és Imolában is ez volt a kínálat, jövő hétvégén, Montrealban pedig szintén ez a három keverék lesz majd a kemény, közepes és lágy abroncs.



A pályákra elvitt hármas az egyre lágyabb keverékek felé tolódik: ennek egyik példája a C0 keverék gyors eltűnése a színről. A jelenlegi legkeményebb, C1 keverék nem egyezik meg a 2022-ig használt C1-gyel: a Pirelli az akkori C1 mellőzöttsége miatt fejlesztett ki egy új, C1 és C2 közti keménységű keveréket. Ez lett az új C1 2023-tól, míg a korábbi legkeményebb abroncs a C0 kódot kapta. Bár néhány tavalyi helyszínen a C0 keverék volt a legkeményebb elérhető abroncs, a csapatok egyszer sem tették fel – ezért 2024-re ki is vették a kínálatból.

A Pirelli szerint a monacói probléma megoldása – kötelező három kiállás helyett, ahogy azt Lewis Hamilton javasolta – egy újabb, az eddigieknél is lágyabb keverék. A C6 abroncsot kifejezetten a gumikhoz legkíméletesebb városi pályákon használnák, mint Monaco vagy Szingapúr, azaz lenne egy további lágy lépcsőfok az olyan helyszínekhez képest, amilyen Imola vagy Melbourne.

A Ferrari már tesztelte a C6 abroncsot

A fejlesztőmunkát nem kell a nulláról kezdeni, mivel a Pirelli már korábban dolgozott egy C6-os keveréken – egyszerűen le kellett porolni a terveket.

Így kerülhetett a C6 keverék már a héten F1-es autóra: a Ferrarival Paul Ricard pályán végzett gumiteszten a leglágyabb opciót is kipróbálta a gyártó, a visszajelzéseket pedig a friss monacói győztes, Charles Leclerc, valamint Carlos Sainz adta.

„Az elképzelés egy új C6-os keveréket, egy lágyabb abroncsot bevezetni, mivel a versenynaptárban egyre több és több utcai pálya szerepel, ahol lágyabb keverékre van szükség” – idézte a Times Mario Isolát, a Pirelli sportigazgatóját. „A lágy irányba fog elmozdulni a skála. A probléma ezzel megtalálni a kompromisszumot a túlhevülés és kopás között.”

„Pár napja teszteltük a Paul Ricard-on. Ez még csak az első próbálkozás volt, de az elképzelés ez az irány, ami valószínűleg azt jelenti, hogy hat keverék lesz jövőre” – folytatta a szakember, hozzátéve, hogy a cél az egy- és kétkiállásos stratégia kombinációjának elősegítése a futamokon.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: