Minden Formula-1-es istálló azon dolgozik, hogy minél közelebb kerülhessen a jelenleg 798 kilogrammban meghatározott minimumtömeghez az autójával. Így van ezzel a Williams is, ám az Emilia-romagnai Nagydíj csütörtöki napján egy váratlanul őszinte beismerés során James Vowles elismerte: az idei versenygépükkel visszájára sültek el a dolgok.
Azt már a tartalék karosszériával kapcsolatos gondok melbourne-i kibukásakor említettük, hogy 2024-re teljesen új vázgyártási procedúrát vezetett be a Williams, amelynek is köszönhetően sikerült is lefaragniuk annak súlyából. Csakhogy Vowles magyarázata szerint az átállás azzal járt, hogy más alkatrészekkel viszont megcsúsztak, így azok viszont túlsúlyosak lettek:
„Az átalakítás, amit 2023-ról 2024-re hajtottunk végre, az volt, hogy 14 kilóval könnyítettünk a karosszérián. Mindenki, aki tudja, mit jelentenek ez a számok, rájön, hogy ez egy rendkívüli teljesítmény, és a csapat remek munkát végzett vele. Ugyanakkor az idei autónk nagyjából négy és fél tizedmásodperccel lassabb körönként pusztán azért, mert még mindig túlsúlyos” – fogalmazott a Formula.hu jelenlétében Imolában a grove-iak F1-es csapatvezetője.
„Amikor megkésnek a dolgok, súlyt adunk hozzá az egyik megoldásként, hogy újra sínre kerüljenek a dolgok. Óriási pluszsúlyt adtunk hozzá annak ellenére, hogy közben az alváz sokkal jobb helyzetbe került” – magyarázta Vowles.
Mivel négy és fél tizedmásodpercet említett a szakember, és általános vélekedés szerint nagyjából 10 kg többlet jelent három tizedet az F1-ben, a Williams autója körülbelül 15 kilóval lehet nehezebb a minimumsúlynál – azaz a karosszéria könnyítése ellenére is ott tartanak, ahol eddig.
Imolától indul a súlycsökkentési hadjárat
Vowles azt is elárulta, hogy ő kérte meg vezérpilótájukat, a napokban több évre hosszabbító Alexander Albont, hogy mostanáig ne beszéljen erről a problémájukról, hiszen a hétvégi fordulótól kezdve érkeznek olyan fejlesztések az autójukhoz, amellyel orvosolhatják a plusz tömeget:
„Ha visszanézzük az eredménylistákat, és levonjuk azokat a négy és fél tizedmásodperceket, akkor láthatjuk, miért ült itt annyira frusztráltan Alex, mivel elnémítottam erről. Meg akartam itt ragadni a lehetőséget, hogy elmondjam, mit csináltunk és mit teszünk azért, hogy megoldjuk.”
„Ami nem érdekel, hogy mi történt, így léphetünk előre erről a pontról. Szóval Imolában indul a súlycsökkentési folyamat, ami nagyjából a következő hat versenyen át fog tartani, hogy visszakerüljünk oda, ahol lennünk kell.”