DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Miért büntették meg Fernando Alonsót?

Milyen vonalat lépett át a spanyol F1-es pilóta, és miért nem érezték helytállónak a védekezését az FIA illetékesei?

Meglehetősen súlyos, húsz másodperces büntetést osztottak ki Fernando Alonsónak a George Russell-lel szemben szabálytalannak minősített megmozdulása miatt – de miről is volt itt szó, és miért kapott ilyen szankciót a spanyol?

A hatos kanyar előtti indokolatlan fékezés, majd gyorsítás telemetriai adatai miatt döntöttek úgy a felügyelők, hogy ezt büntetni kell – és bár Alonso azzal védekezett, hogy neki joga van úgy venni egy kanyart, ahogy azt a legjobbnak érzi, főleg a futam végén, egy műszaki hibával küszködve, ez az érvelése nem állt meg az illetékesek előtt.

A spanyol úgy kalkulált, hogy Russell számára a legjobb előzési pont a hatos kanyar utáni DRS-szekció, sőt az autók közötti távolság miatt azt gondolhatta, hogy az egy egyértelmű előzés lehet a Mercedes javára – és mivel az utolsó körben jártunk, nem nagyon volt más lehetősége már Russellnek, ez volt az utolsó pont, amit le kellett védekeznie az Aston-pilótának. Úgy ítélte meg, hogy ha megtöri Russell ritmusát, azzal elveszi a lendületet, és elveszi ezt az egy előzési pontot – alighanem helyesen gondolta így.

Russel out_04



Alonso viszont előbb azzal védekezett, hogy technikai gondja volt az ERS-rendszerével, majd később már úgy fogalmazott, hogy meglepődött azon, hogy a stewardok akarják megmondani, hogy hogyan vezesse az autóját – azt is hozzátette, hogy ezek a manőverek hozzájárulnak a motorsport művészetéhez, és a tavalyi brazíliai, Sergio Perez elleni csatájára, valamint a 2005/2006-os, Michael Schumacherrel szembeni imolai csörtéire utalt.

Ebben van a csúsztatás. A telemetiából kiderült, hogy olyannyira korán, 100 méterrel a megszkott pont előtt fékezett a kétszeres világbajnok, hogy később még felfelé kellett váltania, hogy elérje a megfelelő sebességet a kanyar előtt – ezt nehéz lenne versenymegmozdulásnak minősíteni, mert nem a jó kigyorsítás vagy hasonló indok miatt fékezett korán, hanem konkrétan az egyenesben lelassított, majd újra a gázra lépett azzal a céllal, hogy Russellre hatást gyakoroljon. Ezt az első nyilatkozatában még cáfolta, és a technikai hiba mellett azt hangsúlyozta, hogy ő előre figyelt, nem pedig hátra – amiről nagyon hamar kiderült, hogy köszönőviszonyban sincs a valósággal.

A hivatalos jelentés alapján az illetékesek úgy érezték, hogy ha valóban csak óvatosabban akart volna befordulni a kanyarba a jobb kigyorsítás miatt (Alonso ezzel védekezett a meghallgatáson), akkor nem fékez 100 méterrel a megszokott pont előtt, nem emeli el a gázt, nem vált vissza, majd később nem lép vissza olyannyira a gázra, hogy még felfelé kell váltania a kanyar előtt. Ez nem versenymegmozdulás volt, hanem veszélyhelyzetet teremtett, amire a hátul érkező nem számíthatott.

SUP2403_155607_AF28555_resize

A határvonal valahol itt lehet. Tényleg joga van Alonsónak különböző megoldásokat alkalmazni annak érdekében, hogy eredményesen versenyezzen, de nincs joga veszélyhelyzetet teremteni ezzel, és balesetet okozni. A kérdés az, hogy ez okozta-e a balesetet, és hogy mennyire hibás George Russell – aki saját maga is bevallotta, hogy szerinte az, mert Alonso tettétől függetlenül ő hibázott.

Az FIA stewardjai úgy döntöttek, hogy a veszély miatt ezt büntetik, és átlépte a határvonalat Alonso azzal, hogy szándékosan fékezett a gyanútlanul érkező rivális előtt – és hogy ez valóban problémás, azt a spanyol „folyamatosan változó” magyarázata is alátámasztani látszik, mintha ő is tudná, hogy ez így egy kicsit sokra sikerült. 

A büntetés kemény, valószínűleg szeretnék megakadályozni azt, hogy ez egy általános fegyver legyen a pilóták kezében, mert most is lehetett volna belőle nagy baj, és máshol is lehet belőle az – inkább ne kísérletezzünk ilyenekkel, hogy aztán utólag majd minden esetnél mérlegelni kelljen azt, hogy ez most mennyire volt szándékos, vagy mennyire férhetett bele. Ne férjen bele – ez volt a döntés. A fontos innentől az, hogy ennél az irányelvnél következetesen ki is tartsanak az illetékesek: az indokolatlan manőverrel való veszélyokozást minden esetben büntessék.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: