DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 25. szerda
F1

„Mindenki tudta, mi történt ott Szingapúrban” – a versenymérnök a Massa-ügyről

Rob Smedley-nek nem szokása a múltat háborgatni: de jó barátját megilleti a jog, hogy igazáért küzdjön. A legérdekesebb álláspontja arról, hogyan fogadta akkor az F1-es paddock Piquet hírhedt ütközését.

A legszorosabb versenyző-versenymérnök kapcsolatok közé tartozott Felipe Massa együttműködése Ferrarival töltött évei során a brit szakemberrel, Rob Smedley-vel: együtt dolgoztak a manapság gyakran emlegetett 2008-as szezonban és az ominózus Szingapúri Nagydíjon is.

Az F1-es közösség sok más tagjához hasonlóan – gondoljunk az állásfoglalástól elhatárolódó Ferrarira – Smedley eddig elkerülte, hogy a 16 évvel ezelőtt történtekről beszéljen, de most egy podcastben nekiszegezték a kérdést, mit gondol egykori pilótája nyilvánosság előtt folytatott akciójáról.

„Én mindig az az ember voltam, aki a tegnap történtek után, függetlenül attól, jó vagy rossz volt, felkel másnap, leporolja magát és továbblép, a dolog régmúlttá halványul számomra” – válaszolt diplomatikusan a The Race podcastjében Smedley. „Őszintén szólva nem jelentene nekem sokat utólag díjakat nyerni. Az érdekel, mi történik ma, holnap és holnapután. De ez a személyes véleményen.”

Massa saját igazságáért küzd – de milyen következményekkel járhat sikere?



Smedley nyolc éven át volt a Ferrarinál Massa versenymérnöke, majd együtt dolgoztak a Williamsnél is, ahol vezető beosztást kapott a technikai stábban. A jó kapcsolat máig megmaradt – ennek hangot ad a Massa lépései kapcsán megfogalmazott véleményében is:

„Azt elmondhatom, hogy Felipének erős érzései vannak erre vonatkozóan. Nem titok, hogy Felipe nagyon jó barátom, olyan nekem, mint egy kistestvér. Ha erős és szenvedélyes érzései vannak ezzel kapcsolatban, márpedig amikor beszél róla, akkor határozottnak és meggyőzőnek tűnik, hogy a saját igazságáért teszi… Mindenkinek kijár az egyéni jog, hogy küzdjön azért, amit igaznak érez. Ez a helyzet most Felipével.”

A mérnök szavaiból kiérződik a Massával kötött régi barátság, ugyanakkor a diplomatikus elhatárolódás is. Arra pedig ő is rámutat, hogy ha esetleg a brazil elérné célját, és jogi jóvátétel történne 2008-ra vonatkozóan, az súlyos precedens lenne a Formula-1-ben és sportéletben.

„Több különböző fél érintett, és a múltat bolygatják. Nem tudom, hol lesz ennek vége. Megfigyelőként követem az eseményeket, ennyit tudok vagy akarok tenni. Ha megváltoztatják az eredményeket, akkor mi következhet sportszakmai döntések tekintetében, nem csupán a Formula-1-ben, de visszamenőleg is? Nem mondom, hogy ez jó vagy rossz dolog, igyekszem egyik oldalra sem átesni. Ez egy figyelemreméltó hozadéka az egésznek, mert ha Felipének kedvező döntés született, akkor érdekes lesz, hogyan kezeli majd a sport a múlt igazságtalan döntéseit…” – hagyta nyitva a gondolatot Smedley.

Már ott, Szingapúrban gyanakodott a paddock

Massa szerint az ad jogalapot szándékának, a 2008-as vb-eredmény felülvizsgálatának, hogy Bernie Ecclestone egy tavalyi interjúban arra tett egyértelmű utalást, a Formula-1 és FIA tudta, csalás történt a Szingapúri Nagydíjon, a Renault és Nelson Piquet jr. szándékosan okoztak balesetet, a vezetőség azonban eltussolta az ügyet, hogy elkerüljenek egy nagy botrányt – amely végül egy évvel később tört ki, mikor Piquet nyilvánosságra hozta az esetet.

Ennek függvényében Smedley podcastbeszélgetésének legérdekesebb része az, amit a mérnök a szóban forgó versenyhétvégét felidézve mondott: arról beszélt, mind a Ferrarin belül, mind a paddockban egyértelmű volt, mi történt Piquet balesete során.

„Nem értettem, hogy lehet ott összetörni az autót. Én nem tudtam volna ott összetörni, nem is megyek 30-nál többel. Elképzelésem sem volt, hogyan tudta az ifjú Nelson összetörni ott, vagyis elképzelésünk az volt…” – kezdte Smedley.

„Ahogy néztem, arra gondoltam, ez furcsa, aztán a harmadik visszajátszás után rádöbbentem, rendben, most már értem, mi történt itt. Elég egyszerű volt kikövetkeztetni, nyilvánvaló volt, rögtön azután, hogy megtörtént. A nem kívánatos következmények és az, hogy mi az igazság, már egy másik dolog.”

„Nem gondolom, hogy bárki kételkedett ott, különösen a belső körben, a Ferrarin belül, azok közül, akikkel rajtuk kívül beszélhettem volna a paddockban. Mind azt mondtuk volna: igen, elég egyértelmű, mi történt.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: