DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Ez a gond a jelenlegi F1-es autókkal?

James Allison, a Mercedes technikai igazgatója szerint túlságosan is megköti a csapatok kezét a beállítások terén a ground-effect szabályrendszer.

Hosszú ideje célja a Formula-1-es szabályalkotóknak, hogy könnyebbé váljon a száguldó cirkuszban a másik autó követése és ezáltal az előzések kivitelezése. Ezt célozták a 2022-ben bevezetett ground-effect koncepcióra épülő autók, amelyek a leszorítóerő jelentős részét már nem a szárnyakon, hanem a padlólemez alatt áramló levegő révén generálják.

Viszont a minél nagyobb leszorítóerő érdekében emiatt a csapatok igyekeznek a lehető legalacsonyabb hasmagassággal, az aszfalthoz minél közelebb, merev futóművel futtatni a versenygépeket. Ez pedig nem kifejezetten tetszik a Mercedes F1-es technikai igazgatójának, James Allisonnak:

f1-mercedes-2023-1



„Ti a sajtóban folyamatosan úgy beszéltetek a high-rake és a low-rake koncepcióról, mintha az lenne mindennek az alfája és az ómegája” – magyarázta a Motorsport.com által idézett szakember a korábbi szabályrendszerhez képesti különbséget, amikor olyan tekintetben eltért például épp a Mercedes és a Red Bull autója, hogy mennyire és milyen szögben „billent” előre az autó alja. „Egy high-rake autó nagyjából 140 milliméterre volt az aszfalttól, egy low-rake 120 milliméter körül.”

„Nos, mindkettő sztratoszférikus mértékűnek számít a mostani autókkal összevetve. Ezek az autók mind 60 milliméter körül vannak. Lehet közöttük néhány milliméter eltérés, de mind ott vannak közel az aszfalthoz.”

 

Nehéz a beállításokkal játszani

Allison szerint a mostani versenygépekkel nincs gond, ha egy olyan pályán versenyeznek, ahol egy konkrét erősségre van szükség, ám ha különböző kanyartípusokban vagy pályakarakterisztikájú részeken kellene egyszerre jól muzsikálnia az autónak, akkor sokkal nehezebb játszani a beállításokkal:

f1-mercedes-2023-2

„Ha olyan helyszínre megyünk, amely kissé átfogóbban teszi próbára az autót, mint például Austin, ahol vannak igazán gyors részek, lassú szekciók, köztes szakaszok, viszonylag hosszú egyenesek és még néhány hupli is, az teszteli azt, hol hiányzik a teljesítmény. És nehéz elérni, hogy mindennek megfeleljen az autó egy olyan szabályrendszerrel, amely alapvetően nem akar mást, csak hogy minél közelebb legyél az aszfalthoz.”

A Mercedes technikai vezére szerint nem elég, hogy ő személy szerint nem kedveli emiatt a ground-effect autókat, de úgy érzi, még a jelenleg domináló Red Bullban ülő Max Verstappen sem élvezi a vezetésüket:

„Itt van az ember, aki minden idők egyik legnagyobb fölényével nyerte a bajnokságot, minden oka meglenne arra, hogy a legapróbb részletéig imádja az autóját, de kétlem, hogy azt mondaná, hogy ez egy kellemes dolog. Nem olyan már, mint volt néhány éve.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: