2021-ben vezették be a sprintversenyeket a Formula-1-ben, amely azonban annak ellenére is megosztó maradt a szurkolók és a versenyzők körében is, hogy az idei szezonra módosítottak a formátumon: immár nem a rövidített futam dönt a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjéről, hanem mindkét verseny külön időmérőt kapott.
A felemás visszajelzések miatt azonban folyamatosan mérlegelik az újabb változtatás lehetőségét. Néhány hete felröppentek olyan pletykák, hogy különálló sprintbajnoksággal, pénzdíjakkal vagy akár a rendre emlegetett fordított rajtráccsal dobnák fel a sprinteket.
A Sao Pauló-i Nagydíjon azonban egy ennél enyhébb, de azért fontosabb módosítás lehetősége merült fel sajtóhírek és a csapatfőnökök nyilatkozatai alapján. Az állítólagos javaslat szerint az események sorrendje módosulna a sprinthétvégéken, hogy az könnyebben követhető legyen a rajongók számára.
Ennek értelmében a pénteki kvalifikáció a sprint rajtfelállását határozná meg, maga a rövid futam pedig átkerülne szombat délelőttre, így a hagyományos időmérő pedig a szokásos szombat délutáni időpontjában kerülne sorra, és természetesen továbbra is a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjéről döntene.
Nem mellesleg egyúttal azon is változtatnának, hogy a szombat délelőtti sprint után kikerülnének az autók a parc fermé hatálya alól, így lehetne módosítani a versenygépek beállításain a fő időmérő és futam előtt – ennek hiánya volt egyébként is az egyik legtöbbet kritizált eleme a sprinthétvégéknek.
Még a legnagyobb F1-es rajongókat is megkavarja a sprint
Az interlagosi pénteki csapatvezetői sajtótájékoztató alapján az elképzelést jó iránynak tartják a főnökök. „Beszélünk Stefanóval. Nyilván ez az ő döntése, de könnyebben össze tudod így kapcsolni a dolgokat. Pénteken lenne a sprintszétlövés, aztán a második időmérő szólna a futamra, amit az ismert szombat délutáni 2 órás időpontban rendeznénk. Így talán kevesebb lenne a zűrzavar” – vélekedett a Mercedest irányító Toto Wolff a Sky Sports F1-nek nyilatkozva.
Az Aston Martin teljesítményigazgató, Tom McCullough a saját apja példájával támasztotta alá, hogy a jelenlegi lebonyolítás összezavarja a szurkolókat: „A sprinteseményeket egyetlen okból hozták be: a rajongók miatt. Technikai szempontból komoly fejfájást jelent, hiszen egyetlen szabadedzés után megy az autó a parc fermébe. De kereskedelmi és rajongói szempontból szerintem vannak elemei, amelyek izgalmasak.”
„Már változtattunk rajta, de szerintem továbbira van szükség, mert még édesapám is, aki eléggé érti és követi a Formula-1-et, néha azt kérdezi tőlem, hogy a pénteki időmérő a vasárnapi főfutamra kvalifikál-e. És szerintem ha valakinek ilyen szintű érdeklődés mellett is kérdései vannak, akkor összezavarhatjuk a szurkolókat. Szóval a mi feladatunk, hogy egyszerűbb, jobb és jobban érthető formátumot rakjunk össze, amellyel továbbra is megvan a két verseny izgalma.”
A Ferrari sportigazgatója, Diego Ioverno arra hívta fel a figyelmet, hogy az esetleges változtatás esetén fontos, hogy elegendő időt adjanak a csapatoknak a sprint és az időmérő között az autókon való munkához. A szakember hozzátette: vannak más opciók is előttük, még nem született végleges döntés arról, hogy változik-e a formátum – ahogy egyébként a jövő évi sprintek helyszíneiről sem, erről a következő hetekben várható tájékoztatás.