Hétfőn jelentette be a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy az új csapatok számára kiírt pályázaton az Andretti Global – és csak ők – feleltek meg az általuk támasztott kemény követelményeknek, így részükről zöld jelzést kapott az amerikai istálló arra, hogy 11. alakulatként csatlakozott a Formula-1 mezőnyéhez.
Attól azonban még nagyon messze van az Andretti, hogy ez megtörténjen, hiszen a legkomolyabb akadály még csak most vár rájuk: az F1 és a kereskedelmi jogok tulajdonosa, a FOM még csak most fogja megvizsgálni a pályázatukat és most kezdenek tárgyalásokba velük. Márpedig az eddigi megnyilvánulásokból egyértelmű, hogy míg az FIA támogatja az új csapatokat – és mindenekelőtt az Andrettit –, addig Stefano Domenicaliék ellene vannak a bővítésnek.
Ez utóbbi álláspontot képviselik a jelenlegi istállók vagy legalábbis a többségük, akik sokféle indokkal érveltek már a létszámbővítés ellen, de természetesen mindenekelőtt azt szeretnék megakadályozni, hogy az Andretti beszállásával kisebb rész jusson rájuk az F1 bevételeiből.
Most legutóbb az Aston Martin tulajdonosa, a milliárdos Lawrence Stroll nyilatkozott úgy a Sky Sports F1-nek, hogy kár lenne megbontani a jelenleg kiválóan működő sport egyensúlyát: „Úgy vélem, az F1 jelenleg egy remekül futó üzlet. Sosem volt jobb helyzetben a sport. Úgy hiszem, ha valami nem romlott el, azt nem kell megjavítani. Úgyhogy erősen hiszek abban, hogy remekül működik jelenleg tíz csapattal – és azt gondolom, hogy ennek így is kell maradnia” – fogalmazott idősebb Stroll.
Marko a helyhiánnyal érvel
Nem csak Stroll az egyetlen, aki továbbra sem támogatja az Andretti projektjét. A Red Bull F1-es tanácsadója, Helmut Marko természetesen nem tagadta, hogy pénzügyi okai is vannak az ellenállásnak, de azzal is érvelt, hogy kevés a hely a pályákon és a paddockban:
„Egy tizenegyedik csapat érkezése nemcsak azt jelentené, hogy többfelé kellene szelni a pénztortát, hanem azt is, hogy minden egyes alakulat értéke csökkenne. Természetesen ezt senki sem akarja” – nyilatkozta a 80 éves szakember az F1-Insider.com szaklap hasábjain.
„A legtöbb pálya már amúgy is ki van maxolva a hely szempontjából. Hova akarják elhelyezni a plusz csapatot az amúgy is roppant szűk bokszutcában? A paddockban valószínűleg csökkenteni kellene a hospitality épületek méretét. De a csapatok nem szeretnék ezt.”