DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 8. vasárnap
F1

Három ezreddel Hamiltoné a pole a kísérleti időmérőn a Hungaroringen

A Q1-ben az Alfa Romeo, a Q2-ben a McLaren remekelt, a Q3 végén pedig megjött a Mercedes: különleges szabályok és különleges végeredmény, a Hungaroringen megszakadt Verstappen sorozata.

Q1: Kemény gumi és Alfa-remeklés

Új szabályt kellett betartani a Magyar Nagydíj időmérőjén, a kvalifikáció Q1-es szakaszában a kemény, a Q2-ben a közepes, a Q3-ban a lágy abroncsot kellett használnia a mezőnynek – kísérleti jelleggel, az F1 és a Pirelli eredetileg az imolai hétvégén tervezte kipróbálni a különleges formátumot, amelynek célja a gumispórolás, hiszen a teljes hétvégén 13 helyett csak 11 szett áll rendelkezésre minden autóra.

A gumiszabály ellenére csupán a versenyzők töredéke használta egyáltalán a kemény gumit a szabadedzéseken, a többségnek, beleértve a nagyobb csapatokat, nem volt aktuális információja erről a keverékről. Jött is egy meglepetés azon kevesek egyikétől, aki feltette a harmadik edzésen a keveréket: az első gyorskörök alapján Valtteri Bottas vezette a sort 1:18,818-cal, az Alfa Romeóval megelőzve Max Verstappent és a két Mercedest!

A finn a szakasz több mint feléig az élen állt, sőt még meg is javította körét. Az utolsó percekben javult a tapadás és a többiek is ráéreztek a kemény keverékre, előbb Verstappen vette át a vezetést, majd az Alpine-nal Gasly is beférkőzött Bottas elé. Futólag Sergio Perez vezetett, aztán ismét jött az Alfa Romeo, 1:18,143-mal ezúttal Zhou volt gyorsabb akárki másnál. A kínai meglepetésre a fázist is elsőként zárta, megelőzve a két Red Bull, Bottas visszacsúszott a 12. helyig.



A gyorsan változó sorrendben mindkét Ferrari megfordult a veszélyzónában az utolsó percek során, Lewis Hamilton azonban még utolsó gyorskörét is 17. helyen kezdte meg, a harmadik szabadedzés leggyorsabbjának meg kellett dolgozni a továbbjutásért. Hamiltonnak sikerült, azonban kiesett csapattársa, George Russell, a tavalyi pole-pozíciós mindössze 18. helyen végzett, utolsó gyorskörén a hatalmas forgalomban rosszul helyezkedett, végül pedig javítani sem tudott.

Utolsó továbbjutóként Daniel Ricciardo bekerült a Q2-be, véget ért azonban az időmérő Alex Albon, Yuki Tsunoda, Russell, valamint Kevin Magnussen és Logan Sargeant számára. Nem volt előjele az edzéseken, de a pályahatárok problémát jelentettek, számos köridőt elvettek a Q1-ben, többek között Lando Norris legjobb körét, de kiesés végül nem múlt a fehér vonal átlépésén.

Q2: Feltámadt a McLaren, kiesett egy Ferrari

A közepes abroncson nyolc tizedmásodpercet gyorsult a köridő, Max Verstappent 1:17,296-os eredményét azonban az 5-ös kanyarban történt pályaelhagyás miatt törölték, így az első kifutások után a két McLaren állt az élen, Norrisszal a vezető pozícióban. Piastri, Perez és Alonso következett a folytatásban ekkor.

Verstappen köridő nélkül inkább nem várt ki a végéig, a Q2 közepi csendesebb sávban kihajtott egy új szett abronccsal: legjobb első szektor után azonban nem tudta megjavítani Norris idejét, második helyre zárkózott fel. Az 1:17,328-as körrel dolgában biztos mclarenes ki sem ment a végén: Hamilton még felzárkózott a második helyre, bejutott a Q3-ba mindkét Alfa Romeo – Bottas a negyedik hellyel, de vizsgáltak egy feltartásos esetet Stroll-lal –, öt verseny után szerepelhetett a normál időmérős Q3-ban Perez, bár csak nyolcadikként jutott tovább.

Ott volt még a top 10 között Piastri, Hülkenberg, Alonso és Leclerc – a monacói a végén lépett fel hatodiknak, ezzel viszont kiesett saját csapattársa, Sainz, két ezreddel elmaradva az utolsó bejutó másik spanyoltól. Hozzá hasonlóan elvérzett mindkét Alpine, a visszatérésén 13. helyre kvalifikáló Ricciardo, valamint Stroll, akitől egy gyorskört elvettek.

Q3: Verstappent a legvégén előzték meg

Ilyen előzmények után bátor volt, aki megpróbálta megjósolni, kié lesz a Q3-as fázis. Az első körök alapján Verstappen felé billent a mérleg, a holland egy magbiztos 1:16,612-es kört tett össze a lágyon, de Hamilton alig egy tizedmásodperccel maradt el tőle, Norris ezúttal a harmadik helyen állt a döntő utolsó kifutás előtt.

Első és második szektora után úgy nézett ki, Verstappen megjavítja körét, de végül két századmásodperccel elmaradt saját eredményétől. Norris kevesebb mint egy tizeddel elmaradt, de végül jött Lewis Hamilton, és mindössze három ezredmásodperccel megelőzte Verstappent – a Mercedes idei első, és saját 2021 óta első pole-pozícióját szerezte meg!

Öt nagydíj és hat időmérő után kényszerült az elsőből második rajtkockába Verstappen, míg a második sort a két McLaren foglalja el. A Q1-ben remeklő Zhou a Q3-ban is kiválóan szerepelt, az ötödik rajtkockát szerezte meg csendben, miközben a többség az élen zajló küzdelmet figyelte. Leclerc szerepel még a harmadik sorban, mögöttük Bottas és Alonso sorakozik fel: bár hosszú idő után a Q3-ba jutott, ott csupán kilencedik lett Perez, egyedül Hülkenberget megelőzve.

Az időmérő edzés eredménye:

  Versenyző Csapat Q1 Q2 Q3
1 Lewis Hamilton MERCEDES 1:18.577 1:17.427 1:16.609
2 Max Verstappen RED BULL RACING HONDA RBPT 1:18.318 1:17.547 1:16.612
3 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 1:18.697 1:17.328 1:16.694
4 Oscar Piastri MCLAREN MERCEDES 1:18.464 1:17.571 1:16.905
5 Zhou Guanyu ALFA ROMEO FERRARI 1:18.143 1:17.700 1:16.971
6 Charles Leclerc FERRARI 1:18.440 1:17.580 1:16.992
7 Valtteri Bottas ALFA ROMEO FERRARI 1:18.775 1:17.563 1:17.034
8 Fernando Alonso ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 1:18.580 1:17.701 1:17.035
9 Sergio Perez RED BULL RACING HONDA RBPT 1:18.360 1:17.675 1:17.045
10 Nico Hulkenberg HAAS FERRARI 1:18.695 1:17.652 1:17.186
11 Carlos Sainz FERRARI 1:18.393 1:17.703  
12 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 1:18.854 1:17.841  
13 Daniel Ricciardo ALPHATAURI HONDA RBPT 1:18.906 1:18.002  
14 Lance Stroll ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 1:18.782 1:18.144  
15 Pierre Gasly ALPINE RENAULT 1:18.743 1:18.217  
16 Alexander Albon WILLIAMS MERCEDES 1:18.917    
17 Yuki Tsunoda ALPHATAURI HONDA RBPT 1:18.919    
18 George Russell MERCEDES 1:19.027    
19 Kevin Magnussen HAAS FERRARI 1:19.206    
20 Logan Sargeant WILLIAMS MERCEDES 1:19.248    

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: