Ugyan az önmagában remek hír Daniel Ricciardo számára, hogy lehetőséget kap az AlphaTaurinál és visszatérhet az F1-es rajtrácsra, ahogy az is, hogy az egész időzítése, lebonyolítása arra utal, hogy megfelelő teljesítmény esetén a Red Bull első csapatához is vezethet vissza számára út, egyáltalán nem készülhet diadalmenetre.
A Red Bull döntéséről, annak vélhető hátteréről és következményeiről ebben a cikkben írtunk!
Hogy miért lesz nehéz dolga az ausztrálnak? Azért, mert az AlphaTauri talán a mezőny legrosszabb autója. Van pár, amiről ezt el lehet mondani, versenytempóban a Haas a legborzasztóbb, bizonyos pályákon a Williams erényei sem domborodnak ki, sokszor áll közel ehhez a titulushoz az Alfa Romeo, de ott van ebben a mixben az AT04-es is.
Ami pedig bizonyos szempontból a legrosszabbá teszi, az a vezethetősége: az Alfa Romeót például nem rossz vezetni, lassú, nincs elég tapadás ugyan, de viszonylag kiszámítható a viselkedése, ahogy a Haasnak vagy általában a Williamsnek is.
Az AlphaTaurinál viszont két jelentős probléma látható gyakorlatilag már tavaly óta: kanyarbejáratokon túlkormányzottá válhat, a kanyar közepén pedig alulkormányozottá. Ez azt eredményezi, hogy nem lehet agresszíven támadni a kanyarokat, igazán bátran bedobni az autót, majd megoldani a feladatot, mert már a bejárat problémás lehet, de a kijárat biztosan az lesz. Összegezve: ezt az autót nehéz vezetni, és biztosan nem lehet igazán agresszíven irányítani.
Ugyanezzel küzdött 2022-ben Pierre Gasly, akinél láthattuk, hogy kategóriákat esett vissza a teljesítménye a 2020-as és 2021-es, már-már toppilótai magasságokban járó produkciója után, az autó alapkoncepciója, viselkedése pedig a rengeteg fejlesztés ellenére sem változott meg, bár valamelyest persze javult a helyzet.
Ez pedig azért probléma, mert Ricciardo két dolgot már bizonyított: egyrészt hogy egy számára megfelelő autóval pokoli gyors és eredményes tud lenni, futamokat tud nyerni, másrészt viszont azt, hogy egy neki nem fekvő autóval teljességgel el tud veszni.
A McLaren nagyon hasonló gondokkal küzdött: a kanyar közepén hajlamos volt az orrtolásra, emiatt sokkal óvatosabban kellett befordulni, és a kiszámított kigyorsításra koncentrálni. Lando Norris is úgy hivatkozott rá, hogy pengeélen táncolva lehet csak gyorsan vezetni, Ricciardo stílusa pedig olyannyira távol állt ettől, hogy sosem tudott ráérezni. Rengeteget dolgozott azon, hogy igazítson a vezetési stílusán, de ez nem egyszerű, már-már lehetetlen feladat, és az önbizalma totálisan eltűnt ebben a küzdelemben.
A Red Bull szerint ezt fél év kemény munkával sikerült visszaépíteni a szimulátorban, a Silverstone-ban bonyolított keddi Pirelli-teszten Christian Horner elmondása alapján újra a régi Ricciardót láthatták. De mi történik akkor, ha az AlphaTauri stílusa megint nem fekszik neki, és a nehéz vezethetőség, az ideges viselkedés ismét kibabrál vele?
A semmiből kell beugrania az autóba gyakorlatilag teszt nélkül, és rögtön nagyok lesznek az elvárások vele szemben, minden szem rá szegeződik majd. Bírja-e ezt a nyomást, képes lesz-e megugrani a feladatot?
Ha igen, akkor alighanem hamarosan a Red Bullnál találhatja magát. De ha nem, akkor könnyen végleg lezárulhat számára az F1-es karrier.