A Honda 2021 végén szállt ki a Formula-1-ből, amikor épp a csúcsra jutott a Red Bull-lal való együttműködés révén – igaz, teljesen nem fordítottak hátat a sportágnak, hiszen az energiaitalosok saját motorrészlege, a Red Bull Powertrains technikai partnerei maradtak, méghozzá olyan szinten, hogy a hajtáslánc nevébe idén vissza is került a Honda szó.
Most, alig másfél évvel a búcsú után a japán márka hivatalossá tette, hogy 2026-tól újra gyári szinten lesznek az F1-ben, méghozzá az Aston Martin partnereként. De mi változott ilyen rövid idő alatt, hogy máris meggondolta magát a Honda?
A motorgyártó akkoriban nem anyagi okokkal magyarázta a kiszállását, hanem azzal, hogy inkább olyan technológiák fejlesztésére szeretnék az erőforrásaikat koncentrálni, amelyek segítenek elérni a karbonsemlegességi céljaikat. Nos, azóta a Formula-1 is ezt jelölte meg egyik fő célkitűzéseként, emellett a 2026-os motorszabályok révén kikerül az erőforrásból az MGU-H, valamint nagyobb hangsúlyt az elektromos komponens – és ez győzte meg a Hondát:
„A legfontosabb kulcstényező ebben a döntésben ezúttal az volt, hogy milyen irányba mutatnak az új 2026-os szabályok: a karbonsemlegesség irányába” – fogalmazott Koji Watanabe HRC-elnök. „Ez az irány pedig egyezik a vállalatunk jövőbeni céljaival. Ez volt a döntő faktor. Jelenleg az elektromos erő nagyjából 20 százalékért vagy kevesebbért felel, az új szabályok viszont 50 százalékos vagy több elektromos energiát írnak elő, ami újabb lépés az elektrifikálás irányába.”
Toshihiro Mibe, a Honda elnök-vezérigazgatója hozzátette: „Az új 2026-os szabályok révén a győzelem kulcsa egy kompakt, könnyű és nagy teljesítményű elektromos motor lesz nagy teljesítményű akkumulátorral, amely képes kezelni a nagy és gyors teljesítményt és az energiamenedzselési technológiát egyaránt. Hisszük, hogy ez a technológia és az új kihívás során megszerzett tudás közvetlenül hasznosítható lesz a jövőbeli elektromos utcai járműveinknél.”
Watanabe az erőforrásra vonatkozó szabályváltozás mellett kiemelte még azt is, hogy 2026-tól az F1 feltett szándéka száz százalékban fenntartható üzemanyagot használni, s ez ugyancsak egyezik a Honda hosszú távú filozófiájával.