DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Jöhetnek a szélesebb rajtkockák az F1-be?

Alan Permane rugalmasabb szabályokkal vagy szélesebb rajtkockákkal venné elejét az Esteban Oconéhoz és Fernando Alonsóéhoz hasonló büntetéseknek.

Kalandos úton sikerült megszereznie F1-es pályafutása 100. dobogós eredményét Fernando Alonsónak: a spanyol előbb ötmásodperces időbüntetést kapott, miután a rajtnál autója oldalirányban túllógott a felfestett rajtkockán, majd a felügyelők a verseny leintését követően egy újabb, ezúttal tízmásodperces büntetést róttak ki a kétszeres világbajnokra, mivel a hátsó emelőt kezelő szerelő az öt másodperc lejárta előtt érintette az eszközt Alonso autójához. A silverstone-i alakulat a sportigazgató, Andy Stevenson vezetésével sikeresen fellebbezett utóbbi ítélet ellen, így a spanyol végül megtarthatta a jubileumi eredményt.

Az eset azért is kavart nagy port, mert Alonso gyakorlatilag lemásolta Esteban Ocon két héttel korábbi „produkcióját”, igaz az Alpine franciája még egy bokszutcai gyorshajtással is megfűszerezte bahreini vesszőfutását. A francia alakulat sportigazgatója, Alan Permane a két esetet követően változásokat sürget a rajtkockát érintő szabályokkal kapcsolatban, a rutinos szakember szerint ugyanis a jelenlegi autóból a versenyzők egyszerűen nem látják a felfestéseket.



„Eléggé drákóinak tűnik ez az új szabályozás, miszerint az autónak éppen a rajtkockán kell állnia. Nem igazán látom előnyét, ha valaki az egyik vagy másik oldalon 10 centiméterrel kilóg, a rajtkockákat pedig olyan szélesre festhetik, amilyenre szeretnék, erre ugyanis úgy tűnik, nincs szabály. Nem tudom, megvizsgálják-e a kérdést, de én túl szigorúnak és szükségtelennek érzem, hogy egy keréknyi túllépésért büntetéseket osztogassanak, miközben a pilóták nem is látják a vonalakat, csupán akkor, amikor megközelítik a rajtkockájukat” – idézi Permane-t a Motorsport.com. „Esteban egész hétvégén odafigyelt erre, de azt mondta, hogy amikor megérkezett a rajtrácsra, akkor fogalma sem volt, hol helyezkedik el. Azt magyarázta, hogy lehetetlen látni a vonalakat, ezért nem is tudod, hol vannak, szóval furcsa ez az egész.” 

A jelenlegi szabály az alábbiakat határozza meg az autó rajtpozíciójával kapcsolatban: „A startjelzés idejében az autónak mozdulatlanul kell állnia saját rajtkockájában, az első kerekek aszfalttal érintkező teljes futófelületével a vonalakon belül hossz- és oldalirányban egyaránt.” A szabálykönyv alapján tehát mind Ocon, mind Alonso büntetése jogos volt, ám Permane szerint a téma hamarosan terítékre kerül a csapatok között. „Biztosan szóba kerül majd, a hét későbbi felében lesz egy megbeszélésünk, ott felhozhatjuk a témát” – mondta az Alpine sportigazgatója.

A hírek szerint az FIA F1-es versenyigazgatója, Niels Wittich korábban azt ígérte a csapatoknak, hogy az idei szezonban bevezetésre kerül egy sztenderd szélesség a rajtkockákat illetően, az első két versenyhétvége eseményeit figyelembe véve pedig erre vélhetően nem is kell sokat várnunk.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: