A dobogós helyezések mutatták meg jól 2022-ben, mennyire kimagaslott a három élistálló, a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes a Formula-1-ben: a 22 futam során mindössze egyetlen alkalommal fordult elő, hogy egy másik alakulat versenyzője – konkrétan a McLarent erősítő Lando Norris Imolában – felfért a pódiumra.
Bár egyes kalkulációk és vélemények szerint az Aston Martin akár a Ferrarira és a Mercedesre is veszélyes lehet, a Haast irányító Günther Steiner úgy látja: valójában kettészakadt az F1-es mezőny:
„Szerintem már most itt tartunk. Úgy gondolom, nincs többé olyan, hogy középmezőny” – utalt arra a PlanetF1.com által idézett Steiner, hogy az üldözőboly tagjai között viszont kicsi a különbség. „Vannak az élcsapatok és a többiek szerintem. Ez a véleményem, én így látom.”
Még évekig marad is az F1-es status quo?
A költségvetési plafon bevezetése is azt célozza, hogy eltűnjenek a különbségek a nagycsapatok és a középmezőny között, Steiner azonban úgy látja, hogy jelenleg akkora a szakadék a két csoport között, hogy évekbe telhet, míg ez és a többi szabály kifejti a hatását:
„Lehet, hogy a 2026-ban új szabályokig is várnunk kell, hogy megkavarodjanak az autók. Túl nagy az előny. Találni fél másodpercet ezekkel az autókkal… hát sok sikert hozzá. Jó lenne, ha már most közelebb lehetne kerülni, de nem lehet – de szerintem a rajongók így is szeretik.”
„Nyilván sosem jó, ha valaki meglép a világbajnoki címmel, ezt mindnyájan tudjuk. Nem szeretjük azt, de reméljük, most nem így lesz. A másik pedig, hogy a költséglimit révén mindenki ugyanannyit költhet fejlesztésre. A lassabb csapatok még többet is fejleszthetnek” – tette hozzá, vélhetően a szélcsatornában eltölthető időre vonatkozó előírásokra célozva.