DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 5. vasárnap
F1

Wolff: Bennünket is korlátoztak, ahogy most a Red Bullt

A szélcsatornaidő limitálása a költséglimit-büntetéssel együtt egyértelmű hátrány a Red Bullnak és előny a Mercedesnek. Egy hatékony F1-es csapat azonban kompenzálni tudja.

Az aerodinamikai tesztelés mennyiségére vonatkozó szabályozás arról hivatott gondoskodni, hogy egyetlen istálló se kerülhessen nagy előnybe ebből a területből kifolyólag: a szélcsatorna és CFD-szimuláció használatát az előző évi konstruktőri eredmény (illetve az év felénél az aktuális állás) alapján szabályozzák. Így címvédő csapatként 2022 elején a Mercedes még az alapmennyiség 70 %-át használhatta tesztelésre, ami 224 szélcsatornás etapot és 1400 CFD-egységet jelentett egy nyolchetes periódusra vetítve, míg a Red Bullnak az alapmennyiség 75 %-át (240 szélcsatornás etap és 1500 CFD-egység) engedélyezték.

Egy évvel később azonban megfordult a sorrend, az eltérés a tavalyi első félévben engedélyezett aerodinamikai fejlesztéshez képest számottevőbb, mivel a Red Bullt a költségsapka miatt kapott büntetése még jobban korlátozza, a Mercedes pedig csak konstruktőri harmadikként végzett. A Red Bull esetében 63 %-ra csökkent le a limit (202 szélcsatornás etap és 1260 CFD-egység), míg a Mercedes 80 %-ot használhat fel (256 szélcsatornás etap és 1600 CDF-egység.) Ez jól érzékelhető fejlesztési előny a Mercedes oldalán, de Toto Wolff úgy gondolja, szervezéssel a Red Bull kiküszöbölheti a hátrányt.

 



„Úgy vélem, tavaly nagyon jó munkát végeztek a többieknél fél másodperccel, vagy még többel gyorsabb autójukkal” – mondta Wolff a Mercedes-bemutatót követő sajtótájékoztatón. „A szélcsatornaidő kiesése egyértelműen nem jó hír számukra, számunkra viszont előny ebben a szezonban. De ha valakinek hatékony gépezet áll a rendelkezésére, akkor egyértelműen tudja kompenzálni, vagy legalábbis nagy részét.”

„Mi is voltunk ebben a helyzetben, persze büntetés nélkül a korábbi években. Győztünk, és ennélfogva kevesebb szélcsatornaidő állt rendelkezésre az elmúlt szezonokban, mint bárki másnak” – emlékeztetett rá, hogy a 2021 kezdetétől érvényes szabály eleinte a Mercedest korlátozta leginkább.  

Ugyanakkor arra is érdemes emlékezni, hogy a Mercedes korábbi dominanciája éppen 2021-től kezdett hanyatlani: ebből az szűrhető le, hogy a Red Bullnak is van oka aggódni a 63 %-os limit miatt, amely alacsonyabb, mint a Mercedes korlátozása bármikor.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: