DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 16. kedd
F1

Nem érte el célját az új szabályrendszer – mondják a Mercedesnél

A műszaki igazgató nem rajongója a 2022-es F1-es aerodinamikának: Mike Elliott szerint amit a kanyarokban nyertek, elvesztették az egyenesekben.

A 2022-re átírt technikai szabályzat egy fő céllal formálta át a versenygépek aerodinamikai működését: hogy az autók mögötti turbulens áramlatok ne akadályozzák a hátulról érkező ellenfelet, így könnyebbé váljon egymás követése, ami elősegíti az előzések számát.

A Formula-1 részéről kitartanak amellett, hogy az új szabályok átmentek a vizsgán. Egyrészt 30 százalékos növekedés történt az előzések számában – 785 helycsere volt a versenyeken –, másrészt a párharcok száma is nőtt. A sportág technikai igazgatója, Pat Symonds erről mondta az Auto Motor und Sportnak: „A verseny során azt mérjük, hogyan tudják az autók 200 méter távolságon belül követni egymást, és az előzés esélyét figyeljük. Két osztályra bontjuk, 25 százalékos esélyre és 75 százalékosra. Ezen a területen jelentős javulás történt.”

A szabályváltozás azonban nem mindenkit nyűgözött le: a Mercedes műszaki igazgatója, Mike Elliott tetszését nem nyerte el a 2022-es szabályok által épített autó, és úgy véli, a versenyek minőségében várt nagy ugrás is elmaradt.

„Lehet, hogy azért, mert nem a miénk volt a legnagyszerűbb autó, de személy szerint nem lettem óriási rajongója a szabályrendszernek. Ha azt nézzük, mi volt a szándék az előzések javításával, akkor a kanyarokban az autók egyértelműen közelebb kerültek egymáshoz. De nem vagyok biztos benne, hogy nem vesztettük el ugyanezt az egyenesekben a légáramlatok és a légellenállás csökkenése miatt. Így nem érzem úgy, hogy jelentősen szorosabbá vált volna a verseny, egyszerűen egy eltérő szabályrendszer alapján kellett dolgoznunk” – mondta az Autosportnak Elliott.

 



„Számunkra, Formula-1-es mérnökök számára ez csupán egy szabálycsomag, megkötések gyűjteménye, melyekkel meg kell birkózni” – beszélt arról a műszaki főnök, hogy társaival egyetemben mérnöki fejjel gondolkodik, az autó tervezésénél nem az lebeg a szeme előtt, hogy munkája a jobb versenyhez járul hozzá. „Igyekezzük a leggyorsabb autót legyártani, és igazság szerint nem annyira számít, hogy a szabályok céljának kimenetele mi lesz.”

A 2026-os szabályrendszer új technológiával segíthet az előzések helyzetén

„Fontosabb, mit akarnak a rajongók, mi kell ahhoz, hogy igazán jó legyen a verseny, hogyan lehet ezt elérni az autókkal? A mostaniakkal jó lépést tettünk meg ebbe az irányba? Talán igen, de nem vagyok biztos benne. A jövőben valami nagyon mással kell megpróbálkoznunk a jelenlegihez képest. Egyértelműen vannak technológiák, melyeknek köszönhetően az autók szorosan tudnák követni egymást a kanyarokban, viszont az egyenesekben sem lenne gond a légellenállással” – mondta Elliott. A Formula-1 egyik elképzelése az aktív aerodinamika bevezetése, amely segítségével a leszorítóerő és légellenállás mértéke állítható lenne a kanyargós és egyenes szakaszok között.

„A Formula-1 és az FIA dolgozik a 2026-os szabályokon, az alapján pedig, amit pedig már nyilvánosságra hoztak az erőforrás tekintetében, egészen új karosszériaszabályokra is szükség lesz. Remélhetőleg olyasmivel állnak elő, ami jó lépés lesz a kívánt irányba” – zárta a műszaki igazgató.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: