DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Gasly megtanult keveset beszélni – de egy gyengesége is maradt

A Red Bullnál töltött, kudarccal végződő csonka év óta több területen is fejlődött Pierre Gasly – erről nyilatkozott az AlphaTauri mérnöke és maga a francia F1-es is.

Az AlphaTaurinál töltött három teljes szezon után Pierre Gasly gyári csapatban folytatja, az Alpine versenyzője lesz. A francia korábban szerepelt már egy nagy istállóval, a Red Bull-lal, aminek kudarc lett a vége – de a 2019-es Gasly nem hasonlítható a 2023-ashoz, az eltelt négy év alatt nemcsak futamgyőztessé és a középmezőny egyik legjobbjává, hanem sokkal kiforrottabb versenyzővé is vált. Hogy ténylegesen miben változott, az AlphaTauri mérnöke, a pályaszéli műveleteket összefogó Jonathan Eddolls szemléltette elsőkézből.

„Egy tökéletes példa, hogy eleinte a csapatmegbeszélésen olyan sokáig beszélt, mint maga az edzés tartott: minden egyes kanyarra kitért részletesen. Ez nagyszerű, de mit kezdünk vele?” – mondta a The Race lapnak adott interjúban Eddolls. „Együtt dolgoztunk vele a megbeszéléseken, így most már pár percben össze tudja foglalni: elmondja, hogyan fest az összkép, mik a fő dolgok, melyekre koncentrálni kell. Sokkal jobban átlátja most a képet.”



A tömör összegzés azonban nem jelenti azt, hogy Gasly felületessé vált volna: „Ami az alaposságát illeti, továbbra is nagyon keményen hajt és dolgozik, figyeli a GPS-t, az ATLAS-t (telemetria), nézi a többi autó fedélzeti kamerás felvételét. Sok időt fordít erre, ugyanakkor jobban felismeri, mire kell összpontosítani. Néhány szombat este, ha nem sikerült a legjobban a kvalifikáció, felteszi a kérdést, mi az ok? És olyankor olyan későig marad, mint mi, hogy megértse, min javulhat a következő alkalommal. Ez is egy terület, amelyben fejlődött, egyben egyik erőssége” – beszélt Gasly moráljáról a szakember.

Gasly szűk tartományban tud csak gyors lenni

A francia maradandót tud alkotni egy középmezőnybeli autóval is – 2020-as bakui győzelmével együtt háromszor is dobogón állt a Toro Rosso/AlphaTauri konstrukciójával –, de ehhez az igényeinek megfelelő versenygéppel kell rendelkeznie. A számára ideális működési tartomány szűk, és ennek is szerepe volt abban, hogy 2022-ben a francia visszaesett, csupán 14. helyen végzett az összetettben az egy évvel korábbi kilencedik pozíció után.

Eddolls elmagyarázta, a 2021-es konstrukció egy olyan autó volt, amellyel könnyen lehetett az egyensúlyt megtalálni, így általában jó beállítást rakott össze a csapat, Gasly pedig bízni tudott a hátsó tapadásban, így a maximális teljesítményt préselhette ki. Az AT03 esetében a szabályváltozások és a szívóhatásra támaszkodó aerodinamika miatt ez megváltozott.

„Az elmúlt évben a stabilitás már nem volt ugyanaz, mint egy évvel korábban, márpedig erre a stabilitásra szüksége van, hogy gyorsan vezessen. Néhányszor pedig túl keményen próbálkozott, úgy akarta vezetni az autót, mintha az képes lett volna a negyedik-ötödik helyre az időmérőn, miközben nem volt így. Ez néha visszaharapott. Úgy próbálta vezetni, mint egy évvel korábban, holott nehezebb volt vezetni, nehezebb beállítani, nehezebb megtalálni az optimumot. A szívóhatás miatt nagy kompromisszumokat kellett kötni az aerodinamikai teljesítmény és az útfekvés teljesítménye közt, mivel a szívóhatás miatt merev és alacsony autóra lenne szükség, de figyelni kell a hasmagasságra is” – beszélt arról, hogy a nehezebben beállítható autó hátráltatta Gasly szereplését.

„Azt mondják, Verstappen egy nagyon laza hátsó tapadású autót is tud kezelni, régebben pedig dolgoztam Pastor Maldonadóval is, aki abszolút nem foglalkozott ezzel, csak befordult, a hátulja kicsúszott, ő pedig a kormánnyal küzdve korrigálta. A mi két versenyzőnk (Gasly és Tsunoda) gyorsabbak, ha megvan a kellő önbizalmuk, miközben befordulnak, mert tudják, hogy nem fog kitörni a hátulja” – magyarázta a versenyzői stílusok közti különbséget.

Barátságos csapatkörnyezetből a bizonytalanba

A Red Bull-os kudarc egyik oka az volt, hogy a kezdeti nehézségek és vezetői hibák után a csapat már nem bízott Gaslyban. Az AlphaTaurinál ezzel a rideg közeggel szemben családias hangulat vette körül.

„A mi csapatunk nagyon barátságos a versenyzőkkel, nem szeretünk túl nyersek lenni velük. Nem tudom, hogy ott mi lesz a helyzet. Nálunk ez a baráti közeg mindkétszer működött, segített felépíteni az önbizalmát. Most, hogy már futamgyőztes, nem hiszem, hogy problémát jelent számára, hogy másik csapathoz menjen, hiszen megvan benne a kellő magabiztosság, a vezetői képességek és a motiváció, így már nincs szüksége erre a barátságos atmoszférára. Úgy vélem, bárhol helyt tudna állni, önmaga lenne és képes lenne vezetni a csapatot” – jósolta Eddolls, célozva arra is, hogy az Alpine-nál talán más légkör fogadja Gaslyt.

A Red Bull-os időszak már a múlt

Maga Gasly is arról beszélt, mint Eddolls: a Red Bullnál töltött rövid, csupán 12 versenyen át tartó szereplés annak gondjaival együtt már egy rég lezárt fejezett, teljesebb versenyzővé vált az eltelt évek során.

„Úgy érzem, mintha egy örökkévalóság telt el volna azóta, hogy a Red Bullnál voltam. Annyi minden történt azóta, professzionális és személyes szinten is” – idézi az F1i.com Gaslyt. „Érzésem szerint minden területen fejlődtem. Emlékszem még arra az érzésre, ami a Red Bullhoz érkezésem során volt bennem. A hozzáállásom és gondolkodásom teljesen más most, az Alpine-hoz tartva. Egyértelműbb elképzeléseim vannak, tisztább a fejem azt illetően, hogyan legyek versenyképes. Sokkal magabiztosabb vagyok azzal kapcsolatban, hogy sikeres leszek. 2019 óta, habár csak három év telt el, úgy érzem, sokat fejlődtem.”

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: