DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Jelentősen korlátoz minket a büntetés – Horner

A Red Bull F1-es csapatfőnöke állítja: komoly hatással van a 2023-as autójuk fejlesztésére a költségtúllépés miatti büntetés.

Miután a Red Bull minimális mértékben ugyan, de túllépte a 2021-es idényben a költséglimit által megszabott maximális összeget, büntetést róttak ki a csapatra: bár a hétmillió dolláros bírság is az F1 történetének legnagyobb pénzbüntetései között van, igazán jelentősége mégis annak van, hogy tíz százalékkal csökkentették egy évig a szélcsatornában eltöltheti idejüket. Mivel az aerodinamikai szabályok értelmében konstruktőri világbajnokként eleve kevesebb idő áll az energiaitalosok rendelkezésére, ez valóban jelentős különbséget jelent a két másik élcsapathoz, a Ferrarihoz és a Mercedeshez, de különösen a középcsapatokhoz képest.

Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője szerint ez komolyan befolyásolja is a 2023-as autó munkálatait, de bízik benne, hogy az alakulat szakemberei képesek megbirkózni az új kihívással – minderről a Racer hasábjain beszélt:

f1-horner-redbull-2022



„Nagyjából 25 százalékos a lemaradásunk a büntetés miatt, és természetesen ennek van hatása. Jelentősen korlátoz minket és a szélcsatornában teljesíthető menetek számát. Úgy vélem, a csapatnak alkalmazkodnia kell ehhez. Ez azt jelenti, hogy koncentráltabbnak és fegyelmezettebbnek kell lenni annak kapcsán, mit tesztelünk a szélcsatornában vagy az egyéb szimulációs eszközökön. Úgyhogy ez egy kihívás. Hátrányt jelent az idei évre, ez egyértelmű, de az embereink képesek kiaknázni a lehető legjobban a helyzetet és a lehető leghatékonyabban alkalmazkodni hozzá.”

 

Horner így is az F1-es költséglimit pártján

Annak ellenére, hogy éppen az ő csapata akadt fenn először a költségsapkával kapcsolatos vizsgálatokon, Horner alapvetően kedveli a 2021-ben életbe lépett szabályt: „Szerintem maga az elv remek, és a hatékonyság vezérli. Nézzük meg a mostani helyzetet a négy-öt évvel ezelőttihez képest, amikor rengeteg vadonatúj tartalékalkatrészünk volt, amelyeket sosem használtunk, így mentek a szemétbe. Most nem engedheted ezt magadnak. Rendkívül hatékonynak kell lenned. Szóval úgy gondolom, ilyen szempontból komoly mértékű hatékonyságot hozott a sportba. Megszabadultunk az óriási pazarlástól, amit korábban senki sem látott.”

„Úgy vélem, a szabály még eléggé kiforratlan, még csak a második évében járunk, szóval még fejlődik és finomhangoljuk, ahogy például a motorszabályoknál is láttuk. De szerintem alapvetően jó ez a Formula-1-nek, kiegyenlítettebb mezőnyt eredményez, de van néhány eleme, amit még finomítani kell. Pillanatnyilag például ellentmondás van a karosszéria- és a motorrészlegre vonatkozó költségszabályok között: előbbi megengedhet magának egy karácsonyi partit, utóbbi nem! Szóval vannak bizonyos dolgok, amit még ki kell egyensúlyozni, de összességében ez egy pozitív dolog.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: