A 2022-es szabályváltozások egyik kellemetlen velejárója volt a delfinezésnek nevezett jelenség, amely kisebb-nagyobb mértékben szinte az összes Formula-1-es csapatot sújtotta. Bár az istállók az idény előrehaladtával egyre jobban kiismerték a „ground-effect” autókhoz kötődő problémát és az FIA is igyekezett korlátok közé szorítani a jelenséget – 2023-ra pedig még több apró változtatás életbe lép –, Eric Blandin, az Aston Martin helyettes technikai igazgatója arra számít, hogy bizonyos mértékig megmarad a pattogás:
„Nem fog teljesen eltűnni. Ez a jelenlegi szabályrendszer velejárója” – fogalmazott a szakember a csapat honlapján megjelent interjúban. „Nagy csatornák vezetik a levegőt az autó alatt, amelyet nagyon közel futtatunk az aszfalthoz, a padlólemez széle pedig gyakorlatilag egy szoknyát képez, ami benntartja a levegőt – ez a kombináció teszi hajlamossá az autókat a pattogásra. Minden F1-es autónál tapasztalható bizonyos fokú oszcilláció, de a jelenlegi szabályokkal az aerodinamikai terhelés megváltozása miatt ez még hangsúlyosabbá vált.”
Blandin hozzátette: „Arra koncentráltunk, hogy változtassunk néhány dolgot az idei autón, amelyek megakadályozzák a delfinezést, de ezt nem garantálhatjuk addig, amíg ki nem gurultunk a pályára. Ha továbbra is szenvedünk a pattogástól, vannak eszközeink a fegyvertárunkban, hogy harcoljunk ellene.”
Miért nehéz szimulálni a delfinezést?
Több csapat is beismerte tavaly, hogy felkészületlenük érte őket a pattogás, noha több szakember is elmondta, hogy részben a korábbi tapasztalatok alapján is számítaniuk kellett volna rá. Blandin azt is elmagyarázta az interjúban, hogy miért nehéz a különböző szimulációs eszközökkel előre megjósolni és vizsgálni a delfinezést:
„Komplikált szimulálni a jelenséget. Nem sok eszköz képes rá. Egy hagyományos szoftverrel nem tudod szimulálni. Nem olyan egyszerű, hogy a szélcsatornában megnézzük, hogy fog-e delfinezni az autó: ez nem így működik, mert ez egy dinamikus probléma, az aerodinamikai terhelés folyamatosan változik. A 2022-es szezon során egyre jobban megértettük több területen is az új F1-es autók működését, és ezáltal megértettük, mi okozza a pattogást.”