A brit-dél-koreai Jack Aitken a GP3 ezüstérmese volt 2017-ben a bajnok George Russell mögött, és három évvel később szintén honfitársához kapcsolódóan teljesítette egyetlen Formula-1-es nagydíját. Amikor a koronavírusra pozitív eredménnyel tesztelt Lewis Hamiltonnak ki kellett hagynia a Szahíri Nagydíjat, a Mercedes döntése alapján George Russell töltötte be a helyét. Ezzel megüresedett egy ülés a Williamsnél is: a tartalékpilóta, Aitken ugrott be, aki teljesítette a futamot és 16. helyen végzett.
A beugrást követően Aitken az elmúlt két szezonban a Williams tartalékpilótája maradt. Eközben egyre inkább az endurance-versenyzésre összpontosított, a hétvégi Daytona 500 pedig első versenye lesz az IMSA-ban az Action Express Cadillac versenyzőjeként: erre készülve árulta el, 2023-ban már nem tartozik a Williams kötelékébe.
„Közös megegyezéssel jutottunk arra, hogy elválnak az útjaink. Tavaly még szerepem volt náluk, és igazán kedvelem a csapatot, csupán fél órára lakom a gyáruktól, nagyon kényelmes volt így végezni a szimulátoros munkát. Örömmel segítettem nekik, pár versenyen részt is vettem. De a versenynaptáram túl zsúfolt manapság, arra az irányra akarok összpontosítani, amerre a pályafutásom halad, ez pedig a sportautó-versenyzés” – idézi a Motorsport.com Aitkent.
„Nagyon támogatták a tervem, emellett pedig ott vannak a fiatalabb srácok, akik az akadémiából érkeznek, nekik is ülésidőt akarnak adni, valamint szimulátoros lehetőségeket. Így volt logikus” – beszélt arról, hogy a Williams inkább akadémistáinak biztosít lehetőséget: a csapatnak három védence is lesz a Formula-3-ban, akik előtt Logan Sargeant példája lebeg.
Jack Aitken álma is az volt, hogy Formula-1-es versenyző váljon belőle. A 27 éves pilóta nem búslakodik, hogy ez végül nem sikerült neki: már azért is szerencsésnek tartja magát, hogy egyetlen nagydíjon részt vett.
„Nagyszerű időszak volt, amíg ezt az álmot üldöztem. Azon szerencsések egyike voltam, akik versenyen állhattak rajthoz és egyáltalán ilyen autót vezethettek. Természetesen nem ez volt a végcélom, állandó versenyzőként akartam a rajtrácson lenni, bajnokká akartam válni, de ez végül valamilyen okból nem sikerült. Nem vált be, és ez rendben is van. Boldog vagyok, hogy most új célokat vehetek üldözőbe a sportautók világában” – nyilatkozta Aitken.
Aitken egyversenyes F1-es karrierje
A Formula Renault Eurocup bajnoka és GP3 második helyezettje a Formula-2-ben is szerzett négy futamgyőzelmet, de a pontversenyben sosem végzett ötödik helynél előrébb. A fiatal pilótára korán felfigyeltek a csapatok: az előbbi siker kapcsán a Renault leigazolta őt juniorversenyzői közé 2016-tól. Négy szezonon át tartozott az enstone-iak kötelékébe, 2018-ban tartalékpilóta is volt. 2020-tól váltott tábort és került a Williamshez, akadémistaként és tartalékként.
Az év végi bahreini beugrás során Aitken meggyőző teljesítményt nyújtott, akárcsak Russell a Williamsnél: a tartalékos 18. helyen zárta az időmérőt, egyetlen tizeddel Nicholas Latifi mögött, a futamon pedig úgy nézett ki, 15. helyen végezhet, de megforgás és szárnytörés miatt elveszített egy pozíciót. Aitken az Abu Dhabi Nagydíjra is úgy készült, hogy újra vezethet, de Hamilton tesztje az első szabadedzés előtt végül negatív lett, így minden visszaállt a régibe.
Aitken kevesebb nyilvánosságot kapott, de 2021-ben és 2022-ben is ő volt a Williams tartalékosa, előbbi évben Abu Dhabiban vezetett a szabadedzésen. 2021-ben helyettesként néhány hétvégét teljesített a Formula-2-ben, de messze elmaradt korábbi eredményeitől. Ebben az évben már szerepelt GT-futamokon, 2022-ben pedig már nem is indult formulaautós megmérettetéseken, GT-szériák és LMP2-es szereplések kerültek középpontba, köztük Le Mans-i debütálása. A versenyző 2023-ban négy IMSA-versenyen indul az Action Express csapattal, ezenkívül európai központú sorozatban is tervez rajthoz állni.