A 2022-ben bevezetett új aerodinamikai szabályok fő célkitűzése az volt, hogy könnyebben követhetővé váljanak a Formula-1-es autók: korábban a felkavart levegő miatt a hátul haladó rengeteg leszorítóerőt veszített, ami megnehezítette a közel maradást és ezáltal az előzést. A futamok képét nézve is az lehetett az érzésünk, hogy valóban javult valamelyest a helyzet, s ezt most a Pirelli által az Abu Dhabiban rendezett tesztet követően közzétett mutatók is visszaigazolják.
A gumigyártó cég statisztikái szerint ugyanis míg tavaly összesen 599 előzést produkált a mezőny 22 forduló alatt, addig idén ez a szám már 785-re nőtt. Ez 31 százalékos növekedést jelent, ami jelentősnek mondható. Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke hangsúlyozta: a statisztikába csak a tényleges előzéseket vették bele, a bokszkiállás miatti helycseréket vagy a kiesés miatt történő pozíciójavításokat nem.
„Sajnos nehéz olyan statisztikát készíteni, ahol benne van az, ha kétszer-háromszor előzgetik egymást egy körön belül, mint például Dzsiddában vagy néhány más futamon. Ha a célegyenesben újra ugyanabban a pozícióban vannak, akkor ezt nehéz számolni. Csak az igazi előzések számítanak. Úgy hiszem, ez a 30 százalék egy jó szám, hiszen a tényeken alapul, nincs eltúlozva” – fogalmazott Isola, akit a Motorsport idéz.
Az sem véletlen, hogy a gumigyártó cég vezére rukkolt elő a számokkal, hiszen mint arra a szakember rámutatott, részben az abroncsoknak is volt köszönhető, hogy nőtt az előzések száma – ami persze szintén az új autók sajátosságaira vezethető vissza:
„Az a tény, hogy amikor egymást követik, kevesebb leszorítóerőt veszítenek, nyilván segíti az abroncsokat, hiszen kevesebbet csúszkálnak, s így kevésbé melegednek túl a gumik” – magyarázta Isola. „Úgy döntöttünk, bevezetjük ezeket az új keverékeket, amelyek kevésbé melegednek túl és van némi kopásuk.”
A Pirelli-főnök azt is elmondta, hogy a fő újdonságot az jelentette számára, hogy különösen a középmezőnyben akár körökön át is tarthattak az összecsapások: „Két-három autó csatázott és előzgette egymást, igyekeztek minden lehetőséget és hibát kihasználva előzni nem egy kanyaron, hanem három-négy-öt körön keresztül. Ez a legnagyobb különbség, amit idén láttam a korábbiakhoz képest. És ez az új autóknak volt köszönhető, nemcsak a gumiknak, de persze azok is segítettek ezt elérni, aminek örülök.”