DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
F1

Tsunoda sem értette, az FIA megmagyarázta a biztonsági autós esetet

A pálya sajátosságai vezettek ahhoz a szokatlan jelenethez, amikor a Sao Pauló-i Nagydíj utolsó biztonsági autós fázisának végénél a lekörözött Yuki Tsunoda az élmezőnyből várhatta az újraindítást.

Nem sokkal a nagydíj vége előtt Lando Norris pálya szélén megálló McLarenje miatt a versenyirányítás beküldte a biztonsági autót, ekkor az AlphaTauri japánja, Yuki Tsunoda a 16. helyen autózott, egy kör hátrányban a versenyt vezető George Russellhez képest. A megszokott procedúra, miszerint a biztonsági autós fázis alatt a lekörözött pilóták visszavehetik körhátrányukat, és becsatlakozhatnak a mezőny végéhez, azonban ezúttal nem teljesen ment végbe. A Williams pilótapárosa ugyan a megszokottak szerint elment a mezőny éllovasai mellett, hogy elfoglalják a helyüket a sor végén, az AlphaTauri fiatal versenyzője viszont a negyedik Carlos Sainz és az ötödik Valtteri Bottas között kényszerült maradni.

Az eset felvetett pár kérdőjelet a futam után, Tsunoda sem volt tisztában azzal, miért nem a megszokottak szerint kellett eljárnia: „Azt mondták, hogy a sorban kell maradnom, szóval így is tettem. Azt hittem, visszavehetem a körömet, de erre nemet mondtak.”

A verseny után az FIA kiállt amellett, hogy a rendszerben, illetve a versenyigazgatóság eljárásában nem történt semmilyen hiba, és a szokatlan szituációt az időmérő rendszer okozta.



„Amikor Tsunoda behajtott a bokszutcába, gyorsabban tudott menni, mint a biztonsági autó mögött haladók. Ezáltal visszavette a körét, mikor átlépte az ellenőrző vonalat a bokszutcában. Amikor visszatért a pályára, a rendszerek helyesen jelezték, hogy ismét egy kör hátrányban van, de mivel a kör visszavétele már megtörtént, így erre a biztonsági autós fázis végén újból nem volt jogosult” – magyarázta az FIA szóvivője.

A probléma tehát két forrásból fakadt: egyrészt az ellenőrző vonal interlagosi elhelyezkedése miatt, másrészt azért, mert a körök visszavételét engedélyező versenyfelügyelők az automata rendszerre támaszkodtak – amely a vonal elhelyezkedése miatt levette Tsunodát a kör visszavételére jogosultak közül.

A történtek különösen nagy port kavartak, miután a 2021-es Abu Dhabi szezonzárón hasonló események befolyásolták a világbajnoki cím sorsát, amely után az FIA pontosította a szabálykönyv ezen pontjára vonatkozó részét. Az FIA elmondása szerint nincs szükség a szabályok azonnali megváltoztatására, viszont szó lesz az esetről a Sporttanácsadó Bizottság jövőbeli ülésén a szokásos felülvizsgálati eljárások részeként.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: