DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Szándékos volt Perez monacói balesete?

A Sao Pauló-i Nagydíj után egy múltbeli esetet emleget a paddock: állítólag azért nem engedte el Max Verstappen a csapattársat, mert Monte-Carlóban a mexikói szándékos ütközéssel akadályozta őt az időmérőn. Körüljártuk a feltevést, amelyben több buktatót találni.

„Már legutóbb is megmondtam, hogy ne is kérjetek tőlem ilyet még egyszer, világos? Megindokoltam, továbbra is tartom” – mondta Max Verstappen a csapatrádióban a leintés után. A holland a hatodik, a közepes gumikon visszaeső Sergio Perez csupán hetedik helyen ért célba, így a mexikói pontokat bukott a bajnokság második helyéért vívott harcban Charles Leclerc-rel szemben. A két versenyző pontegyenlőséggel érkezik Abu Dhabiba – Perez annak örülhet, hogy legalább a Ferrari sem cserélt, az olaszoknál a bokszfalon fel sem merült, hogy Carlos Sainz átadja a harmadik helyet, csupán Leclerc erősködött a rádióban.

A Red Bullon belül rövid életű káoszt okozó eset kapcsán felmerül a kérdés, milyen indokokra hivatkozott Verstappen. A legnépszerűbb és hamar elterjedő elmélet szerint a probléma gyökere az idei Monacói Nagydíj időmérője, ahol Sergio Perez szándékosan okozhatott balesetet, ezzel pedig megakadályozta, hogy Max Verstappen javítson köridején – a mexikói így a holland előtt zárt, és végül ő nyerte a versenyt, idei egyetlen győzelmeként. Ez a teória egyébként a (zárójelben kiemeljük: nyilvánvalóan Verstappen-párti) holland médiából származik, először a ViaPlay tévében hangzott el Tom Coroneltől és Erik van Harentől.

Arra a kérdésre, hogy egy konkrét előzmény vezérelte interlagosi magatartását, Verstappen a Sky csatornának rövid „igen” választ adott. A The Race szerint két alkalommal is rákérdeztek a hollandnál a különböző stábok, hogy a monacói esetnek van-e köze makacsságához. Verstappen nem tagadta a felvetést, és még mosolygott is, amikor a Sky Sports riportere erőltette a témát.

Mi történt Monacóban az időmérőn?



A májusi verseny kvalifikációján Perez a Portier kanyarban dobta el Red Bullját, majd az érkező Carlos Sainz is eltalálta. Az eltorlaszolt pálya miatt azonnal jött a piros zászló, így az aktuális állás jelentette a végeredményt: Leclerc és a spanyol mögött Perez a harmadik, Max Verstappen csak a negyedik helyre kvalifikált. Perez Monacóban végül futamgyőzelmet szerzett a kedvezőbb rajtpozícióból, miután jól sikerült taktikával átlépte a Ferrrarikat, míg Verstappen harmadik lett.

A The Race előásta Jos Verstappen Monacót követő értékelését a világbajnok oldalán, melyen a kedvezőtlen vasárnapi taktika mellett külön kiemelte a szóban forgó időmérős esetet: „Meglehetett volna a második hely, egészen Perez balesetéig. Akkor minden más lett volna” – fogalmazott az idősebb Verstappen. A szaklap azt is kiemeli, Monaco óta felmerült, hogy Perez a balesetet szándékoson okozta, sőt a holland média még arról is beszámolt, hogy a mexikói elismerte azt a csapaton belül. A Formula.hu részéről ehhez hozzátennénk: a Monacóban helyszínen tartózkodó kollégánk emlékszik rá, hogy szombaton beszéltek a paddockban esetleges szándékosságról, de komolyan senki sem állította vagy vádolta meg a mexikóit.

A telemetriából annyi látszik, hogy Perez a Portier kanyarban kigyorsítva a szokásosnál korábban és erősebben adott gázt – ez még önmagában nem bizonyító erejű.

Miért sántít a holland sajtó elmélete?

A Formula.hu nagydíjakat járó tudósítója, Mészáros Sándor szerint az ügyet megszellőztető Coronel és Van Haren híresen nagy Red Bull-hírvadászok, mindent ízekre szednek, ami Red Bull, de erről az állítólagos balesetokozásról soha, sehol, egyetlen szót sem írtak vagy mondtak. Ha megtették volna, annak legalább akkora vagy még nagyobb visszhangja lett volna, mint ennek most. Érdekes módon éppen most jutott eszükbe, amikor adódott egy ilyen helyzet. Emellett a páros és az a bizonyos tévétársaság a Verstappen-tábor legfőbb szószólói: a paddockban mindenki tisztában van elfogultságukkal, ami hollandként teljesen érthető.

További szkeptikusságra ad okot, hogy ha a feltevés igaz, akkor Perez közvetlenül a szerződéshosszabbítása előtt döntött úgy, szándékosan balesetet okozott, amelyet be is vallott a csapatának. Mindössze három nappal az időmérő után, május 31-én közölte a Red Bull, hogy a mexikói náluk versenyez 2023-ban is. Ilyen fontos időszakban erre az akcióra vállalkozni – ráadásul nem a pole-pozícióért, csupán a harmadik helyért – erősen megkérdőjelezhető.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: