DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

„Sok lesz a baleset” – Verstappenék aggódnak a gumimelegítők betiltása miatt

A kétszeres F1-es világbajnok és néhány társa egyetértett abban, hogy biztonsági kockázatot jelent, ha nem előmelegített abroncsokat kapnak – Bottas szerint viszont működhet a dolog.

A Formula-1 feltett szándéka, hogy 2024-től betiltsák a gumimelegítő paplanok használatát. Éppen ezért fokozatosan csökkentették azok hőmérsékletét: idén 70 fokon működnek a paplanok, míg jövőre már csak 50 fokra melegítik elő az abroncsokat. Ez utóbbi hatásaiba a múlt heti USA Nagydíj második szabadedzésén bele is kóstolhattak a pilóták, amikor a Pirelli 2023-ra tervezett abroncsait tesztelték. Többen pedig nem igazán voltak elragadtatva, beleértve a világbajnok Max Verstappent is:

„Nem volt élvezetes. 50 fokra melegített gumikon vezettem, és már a bokszutcában majdnem megforogtam. Nyilván a legkeményebb keveréken is voltam. De ha amúgy is ott vannak a kerékmelegítők, miért nem használjuk ki őket maximálisan?” – utalt a csökkentett hőmérsékletre a RaceFans.net szakoldal által idézett Red Bull-os. A teljes tiltás pedig veszélyes lesz a holland szerint:

redbull-austin-verstappen-2022



„Szerintem sok baleset lesz akkor. Ráadásul a gumikopás is teljesen megváltozik, mivel az abroncsok nagyon hidegek lesznek, csúszkálni fogunk az első körökben, amitől az egekbe szökik majd a guminyomás, ezáltal pedig sokkal jobban elhasználódnak majd az abroncsok.”

Verstappen arra is rámutatott, hogy Austin a gyors kanyarjaival még elő is segítette a gumimelegítést, de más helyszíneken ez nagyobb problémát okozhat: „De ha például egy olyan pályára megyünk, mint mondjuk Monaco, el tudjuk képzelni, mi lenne félig vizes, félig száraz körülmények között? Szerintem a verseny fele eltelne, mire rendesen fel tudjuk melegíteni a gumikat” – fogalmazott a 25 éves pilóta. Hozzátette: bár több más bajnokságban és kategóriában nincsenek gumimelegítő paplanok, az F1-es versenygépek a nagyobb erőleadás miatt így is nagyobb kockázatot jelentenek hideg abroncsokon.

Egyetértett Verstappennel a Haast erősítő Kevin Magnussen is, aki szintén veszélyesnek találja a tervezett változtatást: „Nem hiszem, hogy a Pirelli, az FIA vagy a Formula-1 vezetése pontosan értené, mennyire nehéz felmelegíteni ezeket a gumikat már akkor is, ha 70 fokosan veszik elő őket. Már 50 fokon is nagyon bonyolult. Szerintem mivel nem vezették ezeket az autókat, nem is értik ezt. Úgy gondolom, biztonsági kockázatról van szó, szerintem veszélyes lesz.”

Volt persze olyan, aki az ellentábort erősítette: Valtteri Bottas például elismerte ugyan, hogy a jelenlegi gumikkal valóban kockázatos lenne, ha előmelegítés nélkül gurulnának pályára, de a rutinos finn szerint a Pirelli módosíthat is az abroncsain. Az Alfa Romeo versenyzője szerint olyan gumikra lenne szükség, amely alacsonyabb hőmérsékleti tartományban is megfelelően működik – igaz, azt is hozzátette, hogy nem lenne könnyű megvalósítani a szélesebb működési tartományt, de szerinte meg lehetne oldani.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: