DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Verstappen ellopta a monzai győzelmet a Ferrari elől

A biztonsági autós fázissal végződő Olasz Nagydíj favoritjának eleinte Charles Leclerc tűnt, de a verseny zsinórban ötödször Max Verstappen győzelmét hozta a hetedik rajthelyről. Russell állt még a dobogón, Sainz és Hamilton 14-14 helyet javított, De Vries F1-es debütálásán pontokat szerzett.

Az olasz közönség örömére egy Ferrari indult az első rajtkockából Monzában, és Charles Leclerc meg is őrizte a vezetést 15 órakor. A rajtbüntetések után második starthelyet öröklő George Russell igyekezett mélyet fékezni, de átvágta a sikánt – érzése szerint Leclerc szorította ki. A harmadik rajthelyről Lando Norris azonban visszafulladt és számos pozíciót veszített, egészen a hetedik helyig esett vissza.

A második kör kezdetén Leclerc-t és Russellt már a rajtbüntetett Max Verstappen követte, aki a célegyenesben előzte meg Daniel Ricciardót – egyetlen kör leforgása alatt négy pozíciót javított. Csapattársa, a 13. helyről induló Sergio Perez azonban éppen ellenkezőleg, pozíciókat veszített, és a második körben az öt hellyel hátrébbról kezdő Carlos Sainz taszította le a 15. helyről. A negyedik nagy nevű motorcserés, Lewis Hamilton viszont beragadt a mezőny végére, a 19. helyre.



A negyedik körben Verstappen Russellt megelőzve átvette a második helyet: a holland nagy felzárkózása megtorpant, Leclerc-re már nem tudott jelentősen közeledni, a különbség két másodperc környékén maradt. Perez versenye viszont továbbra is rémesen alakult: már a hetedik körben a bokszba hajtott – annak ellenére, hogy közepesen kezdett –, első fékje pedig füstölgött, az egyensúlyt hátrafelé kellett állítania, hogy elkerülje a katasztrofális meghibásodást.

Az utolsó helyre visszaeső mexikói versenyben maradt, Sebastian Vettel vált az Olasz Nagydíj első kiesőjévé a 12. körben gyanítható hajtásláncprobléma miatt. A pálya szélére félrehúzódott Aston Martin mentésére virtuális biztonsági autót rendeltek el. Ekkor Verstappen, Russell, Leclerc, Ricciardo és az a Sainz állt az első öt helyen, aki Gasly megelőzésével már az ötödik helyre lépett fel. A VSC-fázist egyedül Leclerc használta fel olcsó kerékcserére, közepest kapva a lágy abroncsokra: még a bokszutcában haladt, mikor már zöld zászlót lengettek. A harmadik helyre esett vissza, de kérdés volt, ilyen korai cserével mennyire megvalósítható az egykiállásos stratégia.

A Leclerc-hez hasonlóan lágyon startoló Verstappen és Russell váratlanul sokáig bírta a legpuhább keveréken, a brit csak a 23. kör végén állt ki, a holland pedig két körrel tovább nyüstölte a rajtgumit. Leclerc ezzel 10 másodperc különbséggel került az élre, csakhogy 13 körrel öregebb közepes keveréken.

A lágy abroncsok a vártnál jobban működtek Monzában, ezért a közepesen kezdő versenyzők megnyújtották első etapjukat – így Sainz, Norris, Hamilton vagy Alonso –, hogy aztán felvehessék a lágyat. Sainz a 31. körben jött, és a nyolcadik helyre tért vissza, Leclerc, Verstappen és Russell hármasán kívül az említett másik három, bokszban még nem járó versenyző, valamint Perez mögé. Egy helyet rövidesen nyert is, Alonsót műszaki hibával bokszba hívta az Alpine.

Röviddel csapattársa után Leclerc is érkezett, nyilvánvalóvá téve, hogy korai kerékcseréje miatt két kiállásra vált: a lágyakkal majdnem 20 kör várt még rá – körönként egy másodpercet kellett ledolgoznia Verstappenhez képest, mivel 20 másodperccel a holland mögé tért vissza. A taktika azonban nem működött, a monacói nem tudott érdemben közeledni a Red Bullra, miközben az idő egyre fogyott.

A futam utolsó negyedére, miután mindenki teljesítette kiállását, a három topcsapat került az első hat pozícióba: Verstappen, Leclerc és Russell dobogós triója mögött a 18. helyről startoló Sainz állt a negyedik helyen, Perez öreg keményeivel az ötödiken, Hamilton pedig a hatodikon: miután megkapta a lágy keveréket, rohamtempóval előzte végig a középmezőny autóig, köztük a hetedik-nyolcadik helyen álló két McLarent. Pontszerző pozícióban állt a az újonc Nyck de Vries a Williamsszel, aki bravúros debütáló szerepléssel a tizedik helyet tartotta, Pierre Gaslyt üldözve.

Úgy nézett ki, a futam végére nem marad sok izgalom: Perez kiállt a bokszba még egy lágy keverékért, ezzel a hetedik helyre esett vissza. Hat körrel a vége előtt aztán jött a váratlan fordulat: Ricciardo McLarenje megállt, az ausztrál csak az egyenes szélére tudott lehúzódni, ezért biztonsági autót rendeltek el.

Szinte mindenki érkezett friss lágy abroncsért a bokszba: másodszor állt ki az első négy helyezett, Verstappen, Russell és Sainz, felkészülve az utolsó pár kör összecsapására. A mentés azonban elhúzódott, mivel a biztosági autó túl lassan szedte össze a mezőnyt, nem maradt idő a lekörözöttek elengedésére: a futamot záró sprint elmaradt, az Olasz Nagydíj a biztonsági autó mögött ért véget.

A safety car az utolsó kör végén kijött a bokszba, de előzni már nem lehetett: Max Verstappen futott be első helyen, ismét egy gyenge rajthelyről szerezte futamgyőzelmet, zsinórban az ötödiket – ráadásul a Ferrari hazájában, a második helyre szorítva Charles Leclerc-t, aki nem tudott élni a pole-pozícióval kínálkozó lehetőséggel, sem a stratégia, sem a gumikezelés nem működött a Red Bull-lal szemben.

Két nagy felzárkózó, Sainz és Hamilton lett a negyedik-ötödik a 18. és 19. rajthelyről, míg Perez végül hatodikként ért be, a leggyorsabb kör pluszpontjával. Norris befutott a hetedik helyen Gasly és a beugrásán két pontot szerző – Williams idei legjobb helyezését megismétlő – De Vries előtt. Ricciardo kiesése révén az utolsó top 10-es helyre lépett Guanyu Zhou, az Alfa Romeo egészen Kanada óta tartó pont nélküli sorozatának véget vetve.

Az Olasz Nagydíj végeredménye: 

  Versenyző Csapat Idő/hátrány
1 Max Verstappen RED BULL RACING RBPT 1:20:27.511
2 Charles Leclerc FERRARI 2.446
3 George Russell MERCEDES 3.405
4 Carlos Sainz FERRARI 5.061
5 Lewis Hamilton MERCEDES 5.380
6 Sergio Perez RED BULL RACING RBPT 6.091
7 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 6.207
8 Pierre Gasly ALPHATAURI RBPT 6.396
9 Nyck De Vries WILLIAMS MERCEDES 7.122
10 Zhou Guanyu ALFA ROMEO FERRARI 7.910
11 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 8.323
12 Mick Schumacher HAAS FERRARI 8.549
13 Valtteri Bottas ALFA ROMEO FERRARI 1 kör
14 Yuki Tsunoda ALPHATAURI RBPT 1 kör
15 Nicholas Latifi WILLIAMS MERCEDES 1 kör
16 Kevin Magnussen HAAS FERRARI 1 kör
  Daniel Ricciardo MCLAREN MERCEDES kiesett
  Lance Stroll ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES kiesett
  Fernando Alonso ALPINE RENAULT kiesett
  Sebastian Vettel ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES kiesett
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: