DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Helmut Marko nem elégedett a Red Bull-juniorokkal, mindenképp Hertát akarja

Az elmúlt hetekben a F1-es átigazolási piac másról nem szól, mint hogy kié lesz az árván maradt Alpine-ülés. Jelenleg a legújabb forgatókönyvek szerint Pierre Gasly lehet a francia csapat új reménysége, akinek a helyére viszont a Red Bull Colton Hertát ültetné annak ellenére, hogy nincs elég szuperlicenszpontja. Dr. Helmut Marko szerint a csapat utánpótlás-versenyzői még nem készek, az amerikai érkezésének viszont nem mindenki örülne.

Az amerikai Formula-1-be való juttatása azt jelentené, hogy az FIA megszegi saját szabályait, mivel Hertának nincs elég egysége a F1-es szuperlicensz megszerzéséhez. Dr. Helmut Marko markáns véleménye szerint ez csakis a jelenlegi rendszer hibája: „Az IndyCarban és a japán Super Formulában is nagyon gyors versenyautók vannak, erős versenyrendszerrel. Ezek a kategóriák nyilvánvalóan teljesen alulértékeltek az F1 saját junior sorozataival szemben” – nyilatkozta a német AMuS-nak. 

Habár korábban Frederic Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke is vitatta ezt a tényt, miszerint nem biztos, hogy a világ más bajnokságaiban erősen teljesítő versenyzők elég szuperlicenszpontot kapnak a száguldó cirkuszba való bejutáshoz, a Red Bull tanácsadójának feszültsége inkább ahhoz kapcsolódik, hogy nem érzi úgy, hogy az energiaital-gyártó vállalat által támogatott F2-es pilóták, Liam Lawson, Jehan Daruvala vagy épp Jüri Vips készen állnának az autósportok királykategóriájára. Ami Ayumu Iwasat illeti, róla a következőt mondta: „Neki kell még egy második szezon is a Formula-2-ben” – vélekedett. A 17 éves Isack Hadjar a F3-ban szerinte szintén nem elég érett még a F1-re, azonban Dr. Helmut Marko reményei a francia felé nagyok, mivel szerinte a fiatal olyan pilóta, mint Alain Prost volt.



Ezen okok miatt akarja tehát a Milton Keynes-i alakulat tanácsadója annyira, hogy az FIA számukra kedvezően döntsön Colton Herta engedélyével kapcsolatban, s habár az amerikai érkezése igen megosztó téma a paddockban, többen vannak az ellen, hogy jöjjön, mintsem mellette.

Így van ezzel a Formula-E regnáló világbajnoka, Nyck de Vries is, aki az átigazolási piac felbolydulásával szintén képbe került egyes 2023-as ülések kapcsán. „Szerintem alkalmazkodnunk kellene azokhoz a szabályok, melyeket erre hoztak létre. Mindazok mellett, hogy ez az egész frusztráló, rossz fényt is vet a rendszerre” – utalt a szuperlicenszpontokra a Mercedes-tartalékpilóta, aki az Olasz Nagydíj első szabadedzésén az Aston Martinba ülhet. Szerinte ha Hertával kivételt tesz az FIA, akkor az rossz példát mutat a feltörekvő pilótáknak, akik azt hiszik majd az amerikai érkezése miatt, hogy alacsonyabb rangú autósport kategóriákból összeszedett pontokkal is simán belehet jutni a Formula-1-be.

„Az egésznek negatív hatása lehet a Formula-2-re és Formula-3-ra nézve is, hiszen ha bárhol máshol könnyen összeszeded a F1-hez kellő pontokat, akkor ezzel azt érjük el, hogy a pilóták más, könnyebb bajnokságokba is eligazolnak. Ott van például az Indy Lights, ahol csak 12 autó versenyez” – utalt arra, hogy más megmérettetések mennyivel egyszerűbbek, mint a F2 vagy F3.

„Személyes véleményem szerint ragaszkodnunk kell a szabályokhoz és nem tehetünk kivételt ebben a helyzetben sem. Rengeteg kellő szuperlicenszponttal rendelkező versenyző van, akiből válogatni lehet” – tette hozzá, majd megjegyezte, hogyha mégis kivételt tenne az FIA, akkor fel kell készülniük arra, hogy a jövőben sorra fognak kopogtatni az ajtójukon az elkövetkezendő időszak azon reménységei, akiknek nincs elég pontjuk, mert úgy vélik, ők is felmentést kaphatnak majd.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: