Charles Leclerc eredetileg az ötödik pozícióban látta meg a kockás zászlót a Formula-1-es Belga Nagydíjon, ám nem sokkal a leintés után öt másodperces büntetést osztottak ki neki, mivel túl gyorsan hajtott a bokszutcában a fináléban, amikor a leggyorsabb kör reményében harmadszor is kiállt kereket cserélni. Így nem elég, hogy a bónuszpont nem lett meg a Ferrari versenyzőjének, még két egységet bukott is azzal, hogy a büntetés miatt Fernando Alonso mögé sorolták.
Leclerc a nyilatkozatában még magára vállalta a hibát, később azonban Mattia Binotto elárulta: egy szenzorhiba vezetett a bokszutcai gyorshajtáshoz. Ami pedig az egészben a legdöbbenetesebb: ez is visszavezethető ahhoz, hogy egy letépett sisakfólia – konkrétan a vb-éllovas és vb-rivális Max Verstappené – még a futam elején beszorult Leclerc autójának jobb első fékcsatornájába, ami túlmelegedéshez vezetett, s ami miatt már a verseny eleji biztonsági autós fázis során is nem tervezett kerékcserére kényszerült – azaz a holland sisakjáról letépett fóliadarab kétszer is kompromittálta a monacói futamát.
„Nagyon-nagyon a határon voltunk” – fogalmazott Binotto a Formula.hu jelenlétében a sebességtúllépés kapcsán. „Nem a szokásos szenzorokat használtuk a sebesség méréséhez, mert tönkrementek, amikor túlmelegedett a jobb első Max sisakfóliája miatt, és a pótrendszerünk talán nem volt annyira pontos. Úgy gondolom, összességében ez egy szerencsétlen helyzet volt. Nem azért történt, mert bátrak voltunk és a kiállás mellett döntöttünk, hogy rámenjünk a leggyorsabb körre, amikor adottak a körülmények.”
Leclerc amúgy valóban csupán 1 km/h-val lépte túl a megengedett sebességlimitet a bokszutcában. A csapatvezető továbbra is kitart amellett, hogy a két bukott pont ellenére jó döntés volt, hogy kihívták a pilótát friss lágy abroncsokért:
„Lehetőségünk volt rámenni a leggyorsabb körre, és volt annyi előnyünk Fernandóval szemben, hogy kiálljunk és megpróbáljuk. Szerintünk ez volt a helyes döntés, és tudtuk, hogy szoros lesz Fernandóval a pozíció elvesztését illetően. De azt is tudtuk, hogy vissza tudja majd előzni a frissebb gumik miatt, és ez még segíthetett is neki a DRS-sel a jobb végsebesség elérésben az egyenesben” – mondta el Binotto. Hozzátette: szerinte a szezon egészét tekintve több olyan esetet is stratégiai hibának rónak fel, ami valójában nem is volt az, és ezt a spái esetet is ezek közé sorolta.