DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Mercedes-cáfolat: Ez biztonsági kérdés!

A Mercedes cáfolta azokat vádakat, hogy a saját versenyelőnye miatt szeretné megváltoztatni a padlólemezre vonatkozó szabályokat, mondván nincs garancia arra, hogy azok megfelelnének az autójukhoz.

Az F1-es csapatok élénk vitába keveredtek azután, hogy az FIA nyilvánosságra hozta, hogy a 2023-as szezonra jelentős változtatásokat akar bevezetni a padlólemezek kialakítása területén. Az FIA biztonsági okokra hivatkozik, mikor a padlólemez belépő keresztmetszeteinek méreteit kívánja módosítani. A szabályzat szerint biztonsági okok miatt az FIA a csapatok egyetértése nélkül is módosíthat a szabályokon, azonban néhány csapat felemelte a szavát, mert szerintük ez nem biztonsági kérdés már. Több csapat képviselője szerint is a változtatások egyetlen szereplő teljesítményének fognak kedvezni és nem a biztonság fokozását szolgálják.



A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner pénteken a Francia Nagydíjon nyilatkozott, amit az Autosport.com oldal idézett: „Borzasztóan sokan és sokat lobbiztak és lobbiznak azért, hogy a szabályok jelentősen változzanak a következő szezonra annak érdekében, hogy egy bizonyos csapat alacsonyabb hasmagassággal üzemeltethesse az autóját” – utalt egyértelműen a Mercedes csapatra.

Andrew Shovlin, a Mercedes pályamérnöke szerint azonban semmilyen garancia nincs arra, hogy bármelyik csapatnak előnyt jelentene ez a szabályozás. Véleménye szerint ez biztonsági kérdés, amit sürgősen rendezni kell. „Valójában saját magunk dolgozunk azon, hogy megoldjuk a saját problémáinkat, amiben elég jól haladunk is előre. Természetesen nem tudhatjuk előre, hogy egy szabályváltozás mennyiben fog megfelelni nekünk. Ha visszagondolunk 2020-ra és 2021-re, akkor sem tudtuk előre, hogy a mi low-rake koncepciójú autónkat vagy a vetélytársak high-rake autóit fogja jobban érinteni a leszorítóerő csökkentése. Szóval nem lehet kijelenteni, hogy a tervezett szabályváltozások a Mercedesnek kedveznek. A 2020-as szabályváltozások bevezetését nem ellenezte a Red Bull, nem ellenezte a Ferrari és mi sem. A szabályok életbe léptek és nem nekünk kedveztek. Ez történt.”

Az FIA jelenleg a padlólemez éleinek 25 mm-rel való megemelését tervezi, de egyes csapatok ettől kisebb, konkrétan 10 mm-es változtatásra tettek javaslatot. Shovlin szerint a biztonság fontosabb, mint az egyes csapatok egyéni érdekei: „Volt néhány baleset idén, ahol az autó fenéklemeze felfeküdt az útra vagy egy rázókőre, ezáltal irányíthatatlanná vált és nagy sebességgel vágódott ki a bukótérbe. Ez tehát biztonsági kérdés.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: