DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Miért Hamilton kapta az új szárnyat Russell helyett?

Az időmérős baleset után egyetlen új specifikációjú hátsó szárnya maradt a Mercedesnek Ausztriában. Bár a szokásos logika azt diktálta volna, hogy George Russell autójára szereljék, a jobb rajthelyet szerző pilóta mégis a régebbi verziót kapta.

Az Osztrák Nagydíj pénteki időmérője katasztrofálisan végződött a Mercedes számára: a Q3 alatt először Lewis Hamilton, aztán George Russell szenvedett balesetet – a két versenyző a kilencedik, illetve a negyedik rajteredményt szerezte meg a szombati sprintre. Az anyagi kár jelentős volt, összetört mindkét új specifikációjú hátsó szárny, melyet a spielbergi hétvégére hoztak.

„Jelentős kárt szenvedtek az autók. Tönkrement mindkét padlólemez, tönkrement mindkét hátsó szárny, a felfüggesztés jelentős része sérült, Lewis autóján az első szárny is sérült, a karosszérián pedig kozmetikai kár keletkezett” – sorolta a balesetek következményeit Mike Elliott műszaki igazgató a Mercedes videójában.



A szakember elmondta, a csapatnak egyetlen tartalék padlólemez állt rendelkezésére a pályán, ezért a két sérült alkatrész felhasználásával raktak össze egy új padlót. Hasonló volt a helyzet az új hátsó szárnnyal is. A két sérült alkatrészből egy ép szárnyat raktak össze. A másik autónak a korábbi specifikációjú tartalékot kellett használnia, melyet magasabb leszorítóerejű pályákra optimalizáltak, azaz nem volt ideális a Red Bull Ringre.

Ha egy csapatnak egyetlen új alkatrész áll rendelkezésére egy nagydíjhétvégén, általában a bajnokságban kedvezőbben álló pilótának szokás rendelkezésére bocsátani – ezért kapta a Williamsnél Alex Albon a csapat átfogó fejlesztési csomagját. Ez alapján Russell lett volna a kedvezményezett. Egy másik szempont az lehetett volna, hogy a kedvezőbb rajthely alapján ugyancsak Russell kapja az új hátsó szárnyat. Helyette azonban a fiatalabb britnek jutott a régebbi, a két sérült szárnyból összerakott újat pedig Hamiltonnak adták – azzal az érveléssel, hogy neki több autót kell megelőznie.

„Kompromisszumot kötöttünk George hátsó szárnyát illetően, mivel csak egy teljes tartalék (új specifikációjú) hátsó szárny állt a rendelkezésünkre. Úgy döntöttünk, hogy azt Lewis autójára szereljünk, mivel neki át kellett hámoznia magát a mezőnyön. Így végül George-nak olyan hátsó szárnyat kellett használnia, amely talán nem volt ideális leszorítóerő szempontjából, túl sokat termelt ezen a pályán” – magyarázta a Mercedes logikáját Elliott.

Hamilton a sprinten csupán egy pozíciót javított, a vasárnapi futamon azonban nyolcadikról harmadik helyre zárkózott fel. Így végül az újabb hátsó szárnnyal Russell előtt végzett, aki negyedik helyen zárt az időmérőn, majd szombaton és vasárnap is megismételte ezt a pozíciót.

Mike Elliott hozzátette, a pénteki balesetek miatt a Mercedes könnyen szorult helyzetben találhatta volna magát. Ha ugyanis a szombati sprintfutamon történik egy hasonló baleset, könnyen előfordulhatott volna, hogy alkatrészhiány miatt az érintett autó nem állhatott volna fel a vasárnapi rajtrácsra.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: