A fejlesztések kapták a legnagyobb figyelmet a Spanyol Nagydíj első szabadedzésen – a tradíciónak megfelelően a csapatok többsége jelentős újításokat vetett be Barcelonában, melyeket először lehetett látni akcióban. A legtöbb fejlesztést a McLaren és az Aston Martin hozta magával, ők gyakorlatilag B autójával gördültek ki a bokszból. De a két élcsapat, a Ferrari és a Red Bull mérnökei is dolgoztak, az olaszok pályaspecifikus hátsó szárnnyal, átdolgozott padlólemezzel és diffúzorral érkeztek, az osztrákok az első szárnyhoz és az RB18 alsó szekciójához nyúltak.
Ez volt az oka, hogy a gyakorlatilag tesztként funkcionáló szabadedzésen élénk volt a forgalom, a versenyzők már az első percekben belelendültek a körözgetésbe. A leggyorsabbnak Max Verstappen bizonyult a Red Bull-lal, aki hamar az élre állt, onnantól pedig fokozatosan faragta a legjobb köridőt kemény abroncson – fél óra elteltével 1:21,876-nál állt meg. A hollandot Charles Leclerc Ferrarija és George Russell Mercedese követte. A W13 ugyancsak számos fejlesztést kapott – módosított szárnyvéglapok, padlólemez és hátsó szekció – vesszőparipája, a delfinezés leküzdésére.
A legjobb köridő egyszer csak ritkán látott mértékben, két másodperccel zuhant: Carlos Sainz Ferrarijára felkerült a lágy keverék, és a spanyol 1:19,907-et repesztett, ami csak nyolc tizeddel maradt el a téli teszt legjobbjától. A köridő olyan jól sikerült, hogy a következő bő félórában csak a csapattárs tudta felülmúlni, Leclerc 1:19,828-cal zárta élen az első szabadedzést.
A két Ferrari mögött Verstappen három tizeddel lemaradva harmadik lett, a negyedik Russell viszont már közel nyolc tizedmásodperc deficitben volt. Ötödikként Fernando Alonso végzett az első szárnyvéglapokon és hátsó fék környezetén módosító Alpine-nal, maga mögé utasítva Hamiltont. Köztük egy kisebb incidens történt az edzés során, a figyelmetlen Alonsót a kavicságyat érintve kellett a hétszeres bajnoknak kikerülnie. Komolyabb incidens és baleset azonban nem szakította meg a tréninget.
A McLaren B autójával Lando Norris hetedik, Daniel Ricciardo kilencedik lett, közrezárva Pierre Gaslyt az érdemben nem fejlesztő AlphaTaurival. Három nem megszokott név is szerepelt a szabadedzésen: újoncként lehetőséget kapott Nyck de Vries a Williamsszel és Jüri Vips a Red Bull-lal, akik 18. és 20. helyen végezte, míg az Alfa Romeo tartalékpilótája, Robert Kubica 13. lett.
Az első szabadedzés eredménye:
Versenyző | Csapa | Köridő | Hátrány | Körök | |
1 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:19.828 | 27 | |
2 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1:19.907 | 0.079 | 27 |
3 | Max Verstappen | Red Bull | 1:20.164 | 0.336 | 28 |
4 | George Russell | Mercedes | 1:20.590 | 0.762 | 28 |
5 | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 1:20.768 | 0.940 | 24 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:20.811 | 0.983 | 27 |
7 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1:21.279 | 1.451 | 24 |
8 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Red Bull | 1:21.422 | 1.594 | 23 |
9 | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1:21.737 | 1.909 | 23 |
10 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Red Bull | 1:21.814 | 1.986 | 28 |
11 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1:21.891 | 2.063 | 26 |
12 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1:21.920 | 2.092 | 23 |
13 | Robert Kubica | Alfa Romeo/Ferrari | 1:21.975 | 2.147 | 20 |
14 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1:22.089 | 2.261 | 16 |
15 | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1:22.146 | 2.318 | 21 |
16 | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 1:22.164 | 2.336 | 20 |
17 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo/Ferrari | 1:22.614 | 2.786 | 25 |
18 | Nyck de Vries | Williams/Mercedes | 1:22.920 | 3.092 | 28 |
19 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1:23.011 | 3.183 | 27 |
20 | Jüri Vips | Red Bull | 1:24.138 | 4.310 | 23 |