DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

Hivatalos: Három sprint, nyolc pontot kap a nyertes

Imola, a Red Bull Ring és Interlagos tart sprintet 2022-ben, melyen már az első nyolc helyezett pontot kap. Szintén döntés született a rövidített futamokról: ezentúl nem csupán fél, hanem negyed pontokat is osztanak.

Február 14-én Londonban találkozott a csapatok részvételével működő F1 Bizottság, melynek ülésén először vett részt az FIA új elnöke, Mohammed ben Sulayem. Az FIA közleménye alapján három fontos téma volt napirenden, amelyben döntések is születtek: a sprintek, a rövidített versenyek és az Abu Dhabi Nagydíj vizsgálata.

A sprintek ügyében az F1 Bizottság elfogadta, hogy 2022-ben három szombati futamot tartsanak a korábban tervezett hat helyett – a csapatokra szabályváltozások miatt rótt teherre hivatkozva. A három helyszínt is kijelölték: az Emilia-Romagna-i, az Osztrák és a Brazil Nagydíjon tartanak sprintet, azaz a szezon negyedik, 11. és 22. (utolsó előtti) versenyén.

A 2022-es 3-2-1 pontozáshoz képest jóval többet nyom a lapban a sprint a bajnokság tekintetében: az első nyolc helyezett kap pontot, a nyertes nyolcat, a további helyezettek eggyel-eggyel kevesebbet.



Változás történt a névben is: a sprintkvalifikáció helyett ezentúl egyszerűen sprintként hivatkoznak a szombati futamra, és ezzel összhangban a pénteki időmérő leggyorsabb versenyzője kapja a nagydíj pole-pozíciósának járó díjat. (Ettől függetlenül a vasárnapi rajtsorrendről változatlanul a sprint dönt.) Az FIA közleménye hozzáfűzi: a költséglimitben nem történt változás a sprintek miatt.

A 2021-es Belga Nagydíjat övező elégedetlenségre reflektálva a bizottság változtatott a rövidített futamokra vonatkozó szabályokon és pontosztáson. Először is, nem jár pont, amíg nem teljesített minimum két kört a mezőny biztonsági autó vagy VSC-periódus nélkül. Spában két biztonsági autó mögötti körért jártak fél pontok – azaz a győztesnek 12,5 egység – a mezőnynek.

A szabály eddig kimondta, hogy a versenytáv 75 %-ának teljesítéséig felezett pontok járnak. Ezentúl a megtett távval arányosítják a kiosztott pontokat, de 0,5 egységet nem kaphat senki a jövőben: minden esetben kerekítenek, ennek megfelelően pedig nem is kap minden esetben az első tíz helyezett pontot.

Ha két körnél többet, de a táv 25 %-ánál kevesebbet teljesít a mezőny, az első öt helyezett kap pontot 6-4-3-2-1 elosztásban. 25 és 50 % között az első kilenc helyezettnek jár pont 13-10-8-6-5-4-3-2-1 arányban. Az eredeti táv 50 és 75 %-ának teljesítése közt az első tíz helyezett vb-egységeket kap, méghozzá 19-14-12-9-8-6-5-3-2-1 elosztásban.

Ben Sulayem vezetésével a résztvevők a 2021-es Abu Dhabi Nagydíj FIA-vizsgálatát is megtárgyalták: a bizottság tagjainak észrevételei bekerülnek a vizsgálatba. Az FIA elnöke a következő pár napban strukturális változásokról ad hírt és felvázolja az akciótervet.  

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: