Steward
Gobodics Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. május 24. kedd
F1

Verstappen: Teljesen logikátlan a motorcsere-büntetés

A Formula-1-ben évek óta erősen limitálták a szabályalkotók, hogy egy-egy versenyző hány motorelemet használhat fel egy szezon alatt büntetés nélkül. A regulákban azonban van furcsaság.

Az egyik ilyen furcsaság éppen Lewis Hamilton kezére játszott Brazíliában, mivel nem került annyival hátrébb a rajtrácson, hogy már behozhatatlan lemaradással kövesse az élen haladó két Red Bull-Hondát. Fel is merült a kérdés Max Verstappenben, hogy miért ilyen ez a szabály.

Amennyiben az engedélyezett számot átlépve új motort építenek egy versenyautóba, az tízhelyes rajtbüntetéssel jár. Ez Lewis Hamiltonnál Törökországban, Max Verstappennél pedig Oroszországban történt így. Ám amennyiben további új erőforrás(oka)t kap valaki, az már csak öthelyes visszasorolással jár minden esetben.

Brazíliában így a sprint végén ötödikként befutó Lewis Hamilton nem a tizenötödik, hanem „csak” a tizedik helyre került hátra, ahonnan néhány körön belül remekül felzárkózott és meg is nyerte a versenyt, egyáltalán nem ragadt be a középmezőnybe.

Először tíz, majd csak öthelyes rajtbüntetés ugyanazért, Verstappen nem érti a logikát


A Motorsport.com kérdésére meg is osztotta ezzel kapcsolatos meglepődöttségét Max Verstappen. „Ha első ízben lépjük túl a felső határt a motorkomponensek tekintetében, tíz hellyel vetnek vissza, utána a további frissítéseknél már csak öttel. Ezt én meglehetősen logikátlannak érzem” – ecsetelte véleményét a holland vb-aspiráns.

„Ha valamelyik pilóta újra és újra frissebb motort szeretne magának, szerintem mindig ugyanolyan mértékű büntetést kellene kapnia a rajtrácson, hiszen ugyanaz történik, mint az első túllépésnél. Úgy vélem, ez olyasvalami, amit jobban át kellene majd beszélnünk a szabályalkotókkal. Brazíliában jól láthattuk, hogy a Red Bullon és Mercedesen kívül a többi istállónak mennyire nem volt semmi esélye ellenünk.”

„Ha egy büntetés mindössze öthelyes visszasorolás, az nem valami nagy probléma egy élcsapat pilótája számára” – tette hozzá Verstappen. A sors iróniája, hogy alig négy évvel ezelőtt a Honda (még a McLaren partnereként) a rengeteg kényszerű motorcsere miatt elképesztő mennyiségű rajtbüntetést szedett össze (Fernando Alonso sokat tudna mesélni). Most azonban a Hondát használó Red Bull kevesebb új erőforrást használt eddig, mint a gyári Mercedes. Változnak az idők, de az utóbbi hetek formája és tempója alapján a ponthátránya ellenére is Lewis Hamilton tűnik a legfőbb esélyesnek a világbajnoki címre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: